Abstract:
چکیده اخذ مالیات و تخصیص آن به تدارک کالاهای عمومی از وظایف دولت‏ها است. دولت‏ها در چارچوب ویژگی‏های موجود در ساختارهای اداری و تصمیم‏گیری‏شان، سعی در انجام این وظیفه دارند. نظریه انتخاب عمومی با تمرکز بر شیوۀ تصمیم‏گیری عمومی و با درک موارد شکست دولت، فدرالیسم مالی را به عنوان یک راهکار مورد توجه قرار داده‏ است. هدف اصلی این مقاله بررسی موضع اقتصاد اسلامی در برابر این پیشنهاد است. در راستای دستیابی به این هدف، موضوعاتی چون یکسان بودن ماهیت خمس، زکات و مالیات‏های متعارف و شواهدی از دخل و خرج منطقه‏ای مالیات -به معنای اعم آن- نیز مورد اشاره قرار گرفته است. در نهایت نیز این نتیجه ظاهر شد که با پذیرش برخی مفروضات، از نظر اسلامی، منعی در پیاده‏سازی سطوحی از فدرالیسم مالی در دولت وجود ندارد.
Machine summary:
سؤالات اصلي اين مقاله آن است که آيا ميتوان بـا رويکـردي اسـلامي رابطـه اي ميـان درآمدهاي مالياتي و مصارف آن منابع در مناطق ايجاد نمود؟ به بياني ديگـر آيـا امـارات يـا شواهدي بر به کارگيري نظـام غيرمتمرکـز مـالي در منـابع اسـلامي وجـود دارد؟ در مسـير دستيابي به پاسخ نيز به اين پرسش خواهيم پرداخت که برخي پيامدها و ويژگيهـاي نظـام دخل و خرج منابع مالياتي مبتني بر نگاه منطقه اي از نظر علم اقتصاد چيست ؟ مبتني بر اين امکان سنجي نظري، ساختار مطالعۀ حاضر بدين شکل سامان يافتـه اسـت : در بخش دوم حول فدراليسم مالي ١ و ويژگيهاي آن به کنکاش خواهيم پرداخـت .
همچنين بروکنر در ارائه مدل خود که قصد درک تـأثير فدراليسـم مـالي بـر رشـد اقتصادي با توجه به نسل هاي همپوشان را داشته ، اين نتايج به دسـت آمـده اسـت : سـاختار مالي منطقه اي موجب پس انداز بيشـتر در اقتصـاد مـيشـود کـه ايـن امـر موجـب افـزايش سرمايه گذاري درزمينۀ نيروي انساني شـده و بـالتبع رشـد اقتصـادي سـريع تـري را فـراهم ميآورد (٢٠٠٦ ,Brueckner).
1 Process Efficiency 2 Output Efficiency or Outcome Efficiency ٣ بايد اشاره نمود که استفاده از اين مطالعه براي تحقيق حاضر با تسامح صورت گرفته است چرا که اثر مستقيم دخل و خرج منطقه اي ماليات را مورد بررسي قرار نداده و الزاما جنبه هاي ديگر چون نظام سياسي فدرال و نظام قضائي فدرال را نيز در مقايسه بين کشورهاي مورد مطالعه در خود جايي داده است .