Abstract:
در تحقیق پیش رو سعی شده است تا با بیان دقیق تعاریف علمی، ذکر نمونههای استارت آپها[1] و
فینتکها در داخل و خارج کشور و همچنین پرسش از تعداد زیادی از مدیران بانکی مربوط به حوزه خدمات بانکی به مجموعهای کامل از آنچه در تاریخ، حال و آینده این مجموعه شرکتها وجود دارد دست یابیم. هدف تحقیق بررسی جایگاه واقعی استارت آپهای حوزه بانکی در سیستم بانکداری ایران است که با بیان سه فرض مختلف به بررسی آن پرداختهایم، فرض اول بحث جایگزینی استارت آپها و شرکتهای نوپا به جای سیستم بانکداری ایران است که با درصد موافقت کمی مواجه شده است، فرض دوم عدم ورود استارت آپها به حوزه بانکداری به علت مشکلات کشور است که موافقت نسبی همرا بوده و فرض سوم حضور و جلب اعتماد مسوولین و مردم توسط استارت آپها با بستر سازی مناسب بوده که با اجماع کلی به موافقت بالایی رسیده است. روش تحقیق این مقاله به صورت اسنادی و کتابخانهای بوده و برای آزمایش فروض از
پرسشنامهای به روش طیف لیکرت استفاده شده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ بوده و عدد 0.957 برای آن به دست آمده است.
This study tries to achieve a complete collection of information about start-ups by saying the exact definition and examples , asking questions from many managers and also searching about fintechs.the aim of this research is to analyze the main place of start-ups in Iranian banking system by expressing three hypothesis.the first one is that start-ups can be a substitution for old banking system that is not succesfull .the second one is that start-ups can not enter the market because of many problems that is a little succesfull and the last hypothesis is that start-ups can enter to the banking market by solving the issues and problems that is very succesfull.the method of this research is using documents and asking questions from many managers by likert s spectrum.
The questionnaire reliability was Cronbachchr('39')s alpha and the 0.957 number is obtained
Machine summary:
بررسي وضعيت استارت آپهاي بانکي در حوزه خدمات نوين بانکداري (مطالعه موردي سيستم بانکداري ايران) 1 محمدرضا قائمي 2 محمدعلي دهقان دهنوي 3 نرجس ساداتمرادي تاريخ دريافت :٩٦/٣/٢٧ تاريخ پذيرش: ٩٦/٤/٣١ چکيده در تحقيق پيش رو سعي شده است تا بـا بيـان دقيـق تعـاريف علمـي ، ذکـر نمونـه هـاي اسـتارت آپهـا و فين تکها در داخل و خارج کشور و همچنين پرسش از تعداد زيادي از مديران بانکي مربوط به حوزه خدمات بانکي به مجموعه اي کامل از آنچه در تاريخ ، حال و آينده اين مجموعه شرکت ها وجـود دارد دسـت يـابيم .
از سـوي ديگـر، دسترسـي بـه شبکه هاي اجتماعي مي تواند نوعي رضايت مندي در جامعه ايجاد کند به نحوي که براي برخـي کـه نمي توانند خدمات خود را به دست مشتري برسانند، اين بخش فرصت خوبي است و افراد مي تواننـد در اين بستر کسب درآمد کنند.
" ماريان وبستر٤ نيز در تعريف استارتاپ ميگويد:"عمل يـا مجموعـه اي از کارهـا بـه منظـور يـک حرکت جديد و يک شرکت يا کسب و کار نوپا" با بررسي تولد و فعاليت استارتآپها در سالهاي اخير مي تـوان بـه جـرات گفـت کـه بصـورت ميانگين عمر استارتآپها تقريبا سه سال است و اين کمپاني هاي نوپا پـس از سـه سـال ديگـر يـک استارت آپ شناخته نمي شوند.