Abstract:
در فرآیند حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی، حفاظت-مرمتگر اخلاق مدار، پیش از هر اقدامی، بایستهبه شناخت و درک راستین سوژه است و به شناسایی، مطالعه و «تفسیر» هر آنچه به گونهای با اثر تاریخیپیوسته و همبسته است، میپردازد. از این روی نقش «هرمنوتیک» در این فرآیند انکارناپذیر است. استناد به «نیت مولف» یا «قصد هنرمند» از راههای شناخت معنا و تفسیر یک اثر در نقد ادبی و هنری است. این پژوهشبه مطالعه در جایگاه قصد هنرمند در مداخلات حفاظتی و مرمتی پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی، گردآوری دادهها از طریق بررسی منابع مکتوب و نتیجهگیری از طریق تحلیل دادهها و استدلال بودهاست. در ابتدا به مفهوم قصدگرایی در نقد هنر، ضد قصدگرایی، و انواع آن پرداخته شد. انواع قصدگراییعبارت بودند از: قصدگرایی مطلق، قصدگرایی متعادل، قصدگرایی انحصاری، قصدگرایی شمولی و قصدگراییفرضی. در ادامه انواع قصدگرایی در بستر حفاظت و مرمت آثار تاریخی تحلیل شد. قصدگراییهای مطلق، انحصاری و فرضی، جایگاهی در این فرآیند نداشتند. قصدگرایی شمولی با رویکرد رایج در حفاظت و مرمتآثار، نزدیکی داشت. در نهایت دو دیدگاه ارائه شد: ۱. قصدگرایی متعادل، با احترام به اصالت مادی و معنویاثر، شامل اصالت کاربرد، ماده، شکل، و محیط، رویکردی متناسب تر از سایر انواع قصدگرایی در فرآیندحفاظت و مرمت آثار ارائه میدهد. ۲. اثر تاریخی موجودیتی است دارای هویتی پویا و مستقل که ورای نیتهنرمند سازنده به سیر حیات خود در طول تاریخ ادامه میدهد.
In the process of conservation and restoration of cultural and historical objects, it is necessary to ensure complete understanding of the objects. So it is necessary to identify, study and interpretation of the object. The role of "Hermeneutics" in this process is undeniable. Intentionalism is a way to understanding the meaning. In this paper, the importance of artist′s intention in conservation and restoration interventions, has been studied. The research method was analytic-descriptive. The data collection was done through review of written sources. The conclusions were made through data analysis and reasoning. Absolute intentionalism, exclusive intentionalism, and hypothetical intentionalism, had no place in this process. Inclusive intentionalism was consistent nearly with conventional methods in the field of conservation and restoration. Balanced intentionalism, was more suitable than other types of intentionalism