Abstract:
پژوهش حاضر به منظور شناسایی سنجههای یک رهبر آموزشی موفق در مدرسه و در چهارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از راهبرد پدیدارنگاری انجام گرفته است. پژوهش کیفی نوعی پژوهش است که در آن پژوهشگر بر دیدگاههای مشارکتکنندگان اتکاء داشته، سؤالات عمومی و گسترده میپرسد و دادههایی را که عمدتاً شامل کلمات (یا متن)مصاحبه مشارکتکنندگان است را جمعآوری و این متون وکلمات را برای موضوعات اصلی تبیین و تجزیه و تحلیل کرده و پژوهش را به شیوهای ذهنی انجام دهد جامعه آماری پژوهش شامل استادان رشته مدیریت آموزشی دانشکده های علوم تربیتی دانشگاه های دولتی و مدیران شاخص مدارس متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بوده است. از میان آنها 30 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند با روش اشتهار تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شده اند. داده ها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته جمعآوری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه، از روش کدگذاری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که رهبری آموزشی موفق برای مدارس متوسطه شهر تهران دارای 36 سنجه در 5 مقوله شامل تعیین جهت، مدیریت فرهنگ و جو سازمانی، نظارت و ارزیابی آموزشی، مدیریت بر آموزش و یادگیری، و رشد و توسعه حرفه ای می باشد.
The purpose of is The present study aimed to identify the markers of a successful educational leader in the school and within the framework of the qualitative approach using the phenomenological strategy. The statistical population of the study consists of professors of educational management of faculties of educational sciences of public universities and high school teachers in Tehran during the academic year of were selected through targeted 2011-2012 . Of these, 30 sampling to achieve theoretical saturation. Data were collected using semi structured interviews. In order to analyze the data from the interview, a temporal analysis was used. The findings of this study showed that the successful educational leader for secondary schools in Tehran has 36 indicators in five categories: direction, cultural management and organizational climate, educational monitoring and evaluation, management on learning process - learning in school, and professional growth and development.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان داد که رهبر آموزشي موفق براي مدارس متوسطه شهر تهران داراي ٣٦ نشانگر در ٥ مقوله تعيين جهت ، مديريت فرهنگ و جو سازماني، نظارت و ارزيابي آموزشي، مديريت بر فرايند ياددهي – يادگيري در مدرسه ، و رشد و توسعه حرفه اي است چکيده : .
کليد واژگان : رهبر آموزشي موفق ، فرهنگ و جو سازماني، ارزيابي آموزشي، فرايند ياددهي – يادگيري، توسعه حرفه اي، مدارس متوسطه Indexes of a successful educational leader; Findings of a phenomenological study Mard, S.
از نظر آليگ - ميلکاريک ٦(٢٠٠٣)، رهبري آموزشي به عنوان رفتارهاي مدير که موجب هدايت مدرسه در جهت آموزش کليه دانش آموزان براي دستيابي به پيشرفت تحصيلي سطح بالا مي شود، تعريف شده است .
اين نشانگرها، در ٥ مقوله دسته بندي شده اند که در ذيل به شرح آنها پرداخته خواهد شد: ١- تعيين جهت : براساس نظرات مصاحبه شوندگان ؛ بخشي از فعاليت ها و اقدامات يک رهبر آموزشي موفق بايد در زمينه تعيين جهت براي مدرسه باشد.
نشانگرهاي رهبرآموزشي موفق در اين راستا شامل داشتن دانش درباره برنامه درسي، روش هاي آموزش و تدريس و ارزيابي، سنجش و غيره ؛ توجه به ارتقاء کيفيت آموزش و يادگيري در مدرسه ؛ حمايت و کمک به معلمان در امرآموزش ؛ فراهم کردن بهترين محيط آموزشي براي دانش آموزان ؛ بهبود شرايط براي آموزش و يادگيري و استفاده اثربخش از زمان آموزش ميباشد.
Raihani 4 Leithwood & Reihl .