Abstract:
این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ دبیران مدارس دورۀ اول متوسطه (200 نفر) و دورۀ دوم متوسطۀ (300 نفر) شهرستان بیجار در سال تحصیلی 1395 به تعداد 500 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 217 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقهای با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبریتحولی (2000) Bass & Avolio با آلفای (93/0)، چابکی سازمانی (1999) Sharifi & Zhangبا آلفای (64/0) و تسهیمدانش (2005) Bock, Zmud, Kim & Lee با آلفای (86/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلاتساختاری با استفاده از نرمافزار آماری lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رهبریتحولی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر چابکیسازمانی تاثیرگذار است. رهبریتحولی به صورت مستقیم بر تسهیمدانش تاثیرگذار است. همچنین تسهیمدانش به صورت مستقیم بر چابکی سازمانی تاثیرگذاراست. در این رابطه زمانی که تسهیمدانش به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که رهبری تحولی با نقش میانجی تسهیمدانش موجب افزایش چابکیسازمانی در میان دبیران میشود.
This study aimed to investigate the relationship between Transformational Leadership and organizational agility with role Knowledge sharing of the mediator. This research any sort study is descriptive correlational study sample is included all teachers one and tow medium year 1395 bijar city has established a number of 500 people. The statistical sample of 217 people is the sample using the method stratified proportional size selected. For data collection questionnaires Transformational Leadership Bass and Avolio (2000) with alpha (0.93), organizational agility Sharifi, H. & Zhang(1999) with alpha (0.64) and Knowledge sharing Bock, Zmud, Kim & Lee (2005) with alpha (0.86) was used. For the analysis of structural equation modeling using statistical software was used lisrel. The results show that Transactional Leadership directly (β=0.46) and indirect (β= 0.21) is impact on organizational agility. impact Transformational Leadership directly (β= 0.70)is impact on Knowledge sharing. also Knowledge sharing also directly (β= 0.33) is impact on organizational agility. In this regard, when the Knowledge sharing as a mediating variable in the equation is treated with more power. In other words it can be said that Transformational Leadership (β=0.70) with role Knowledge sharing of the mediato(β= 0.33) increase organizational agility (β = 0.46) between school teachers.
Machine summary:
رابطۀ بين رهبري تحولي و چابکي سازماني با نقش ميانجي تسهيم دانش عزت اله قدم پور* ١، مريم زندکريمي ٢ دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٢/١٤ صفحات : ٢٣١-٢١٢ Received: 04/05/2018 پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٣/١٣ Accepted: 03/06/2019 چکيده اين پژوهش از نوع توصيفي- همبستگي است و جامعۀ آماري پژوهش حاضر را کليۀ دبيران مدارس دورة اول متوسطه (٢١١ نفر) و دورة دوم متوسطۀ(٣١١ نفر) شهرستان بيجار در سال تحصيلي ٩٣١١ به تعداد ٠١١ نفر تشکيل داد.
براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي رهبريتحولي(٢٠٠٠)Avolio &Bass با آلفاي(١/١٣)، چابکي سازماني (١٩٩٩)Zhang &Sharifi با آلفاي(٠/٦٤) و تسهيم دانش (٢٠٠٥) ,Bock Lee &Zmud, Kim با آلفاي(٠/٨٦) استفاده شد.
( Taji ٢٠١٥,Bordbar &) در پژوهش خود نشان داده اند که رابطۀ مثبت و معناداري بين رهبري تحولي و چابکي نيروي انساني وجود دارد(٢٠١٧,Mazari &Porkarimi ) طي پژوهشي بيان نمودند که رهبريتحولي به طور غيرمستقيم بر چابکي معلمان تأثيرگذار بوده است .
(Allameh &Mehrabi, Siyadat ٢٠١٣)طي انجام پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند که بين فرايندهاي تسهيم دانش و چابکيسازماني رابطۀ مثبت وجود دارد و سازمان هايي که مي خواهند چابک باشند، بايد آموزش نيروي انساني خود را با انگيزة قوي از طريق افزايش مهارت هاي مهم ، تجربيات و دانش ، افزايش دهند.
نتايج اين پژوهش با يافته هاي)٢٠١٥,Arian &Allameh Fattahi Sarand ( ،Maleki Hasanvand, ( )٢٠١٣,Nikakhlag و )٢٠١٧, Etal &Dezhgahi همخوان است که در پژوهش خود عنوان کردند، بين رهبريتحولي و تسهيم دانش رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و رهبري تحولي بر تسهيم دانش اثرگذار است .