Abstract:
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است. تمامی معلمان دوره اول متوسطه شهر تبریز به تعداد 1692 نفر جامعه آماری تحقیق بودند و روش نمونهگیری بهصورت خوشهای انجام شد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید و 320 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عدالت سازمانی Morman & Nihof(2001) ، جو اخلاقی (Fritch 2000)، درگیری شغلی (Canongo 1982)، اخلاق حرفهای (Beatman & Shell 2004)استفاده شد و روایی ابزارها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد که همه آنها برازش خوبی داشتند. نتایج نشان میدهد جو اخلاقی، عدالت سازمانی ادراکشده، درگیری شغلی و اخلاق حرفهای با یکدیگر رابطه دارند. همچنین اخلاق حرفهای مابین عدالت سازمانی و جوسازمانی ادراکشده با درگیری شغلی نقش میانجی ندارد. عدالت سازمانی بر درگیری شغلی بهصورت مستقیم مؤثر است. بهعبارتدیگر افزایش عدالت سازمانی موجب افزایش درگیری شغلی میگردد. بر اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش پیشنهاد میشود معلمان و مدیران ارشد عرصه تعلیم و تربیت با لحاظ اخلاقیات و ایجاد فضای آرام و توزیع عادلانه مزایا و تجدیدنظر در رویههای توزیع موجبات دلبستگی و درگیری شغلی معلمان را فراهم آورند.
The purpose of this study was to determine the relationship between ethical climate, perceived organizational justice and teachers’ job involvement with the mediation role of professional ethics. The research method is descriptive-correlation based on Structural Equation Modeling. All teachers of the secondery School of Tabriz, (1692) were the population of the study. Cluster sampling was performed. 320 people completed the questionnaire. To collect the data, questionnaires of organizational justice, Niehoff (2001), ethical climate, Fritsch (2000), job involvement, Kanungu (1982), professional ethics Shell and Bateman (2004) were used. Validity was assessed using confirmatory factor analysis, and all of them have good fit. The results show that ethical climate, perceived organizational justice, job involvement and professional ethics are related. Also professional ethics has a mediation role between job involvement and some dimensions of ethical climate and organizational justice. Teachers and senior managers of educational arena, with morals and creating of calm climate and fair distribution of the benefits and reconsideration of distribution procedures would provide teachers job involvement. Results showed that teachers and senior managers in the field of education can provide a moral and calm climate, and fair distribution of benefits and a revision of distribution practices, which will cause teachers' engagement and engagement
Machine summary:
رابطه جو اخلاقي، عدالت سازماني ادراکشده و درگيري شغلي با نقش ميانجي اخلاق حرفه اي معلمان بهبود ياريقلي ١، غلامرضا گلمحمدنژاد بهرامي ٢، مهدي فضلي ٣ دريافت مقاله : ١٣٩٧/١٠/٢٤ صفحات : ٢٥١-٢٣٥ Received: 2019/01/14 پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٦/١٠ Accepted:2019/09/01 چکيده پژوهش حاضر از نوع توصيفي- همبستگي مبتني بر معادلات ساختاري است .
براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي عدالت سازماني (٢٠٠١)Nihof &Morman ، جو اخلاقي(٢٠٠٠ Fritch) ، درگيري شغلي(١٩٨٢ Canongo) ، اخلاق حرفه اي (٢٠٠٤ Shell &Beatman )استفاده شد و روايي ابزارها با استفاده از تحليل عاملي تأييدي بررسي شد که همه آن ها برازش خوبي داشتند.
جدول ٢ ماتريس ضرايب همبستگي بين متغيرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) ٭٭همبستگي بين متغيرها در سطح معني داري ٠/٠١ سؤال دوم پژوهش : آيا بين جو اخلاقي و عدالت سازماني ادراکشده با درگيري شغلي به واسطه اخلاق حرفه اي رابطه وجود دارد؟ سؤال دوم پژوهشي با استفاده از تحليل مسير و با استفاده از معادلات ساختاري مورد بررسي قرارگرفته است .
نتايج اين پرسش با يافته هاي پژوهش (٢٠١٥ ,Momenpur,Hasani&GHasemzadeh،) مبني بر وجود رابطه علي، مثبت و معني دار جو اخلاقي با درگيري شغلي و همچنين با نتايج پژوهش هاي ( ,Montakhab, et all ٢٠١٥،٢٠١١، Heidari& Moradi) مبني براثرگذاري سلامت محيط بر درگيري شغلي و پيامدهاي مهم جو اخلاقي حاکم بر سازمان براي افراد و سازمان ها و همچنين بخشي از پژوهش هاي (٢٠٠٦ ,Martin& Cullen) و (٢٠٠١,Kuh& Boo) هم سو است .