Abstract:
انتقال موفق فناوری، نیازمند شناسایی اهداف صنعت موردنظر، فناوریهای موردنیاز، منابع فناورانه، روشهای انتقال و عوامل موثر در آن، نحوه جذب و توسعه آن دارد و انجام هر یک از اینها نیازمند بهکارگیری متخصصان مربوط است. بدون استفاده از کارشناسان متخصص در این زمینه، معمولاً انتقال فناوری موردنظر، ناقص و نامناسب و با فاصله از هدف اولیه صورت میگیرد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و اولویتبندی مولفههای موثر بر انتقال موفق نانوفناوری انجام شد. نمونة آماری در بخش کیفی ،خبرگان دانشگاهی و صنعتی نانوفناوری بودند، روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بود و به روش پیمایشی انجام شد. نمونة آماری در بخش کمّی، فعالان حوزه نانوفناوری در شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده 83 تن از آنها انتخاب شدند. ابزار بخش کیفی، مصاحبه عمیق نیمهساختارمند و ابزار بخش کمی، پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS18 استفاده شد. نتایج نشان داد که عوامل دانشی، سازمانی، فناورانه، ارتباطی، آموزش نیروی انسانی و شناخت محیط فیزیکی، مهمترین مولفههای موثر بر انتقال موفق نانوفناوری هستند. این عوامل در سازمان گیرنده و دهنده فناوری، اهمیت متفاوتی دارند. عوامل فناورانه، سازمانی، دانشی، ارتباطی، آموزش نیروی انسانی و شناخت محیط فیزیکی اولویتهای اول را در سازمان گیرنده به خود اختصاص دادند و عوامل فناورانه، سازمانی، ارتباطی، دانشی، شناخت محیط فیزیکی و آموزش نیروی انسانی در سازمان دهنده دارای بیشترین اولولیت بودند.
For successful technology transfer, identifying Industry needs, required technologies, technological resources, transfer methods and its factors are necessary. The purpose of this study is to evaluate and prioritize factors affecting the successful transfer of nanotechnology as an issue concerning the development of Iran. We use an exploratory mixed method in this study and the statistical samples of the qualitative phase are academic and industrial experts of nanotechnology, selected with purposeful sampling until theoretical saturation point is reached. The samples of quantitative PHASE are 83 experts selected by simple random sampling. A semi-structured interview is conducted in the qualitative phase and a questionnaire in the quantitative phase. The collected data are analyzed by SPSS 18 software. According to the results, effective components include knowledge, organizational, technological, communicational, training human resources, and understanding physical environment. These factors have different significances in the receiver and provider organizations. Technological, organizational, knowledge, communicational, training human resources and understanding physical environment components have the highest priorities in the receiver organization, and technological, organizational, communicational, knowledge, understanding physical environment and training human resources have the highest in the provider organization.