Abstract:
در این پژوهش، محقق به دنبال عوامل موثر بر ادامه فعالیت و رشد استارتآپهای کشاورزی بود که به صورت کیفی و به روش تئوریسازی بنیادی صورت پذیرفت. جامعه مدیران استارتآپهای کشاورزی در سال 1395، 15 تن بودند که شرکتهایشان در مرحله پیشرشد و یا رشد قرار داشت و تحت حمایت پارک علم و فناوری فعالیت میکردند و پژوهش، طی مصاحبه با 11 نفر از آنان به اشباع نظری رسید. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق با سوالات باز بوده که سوال اصلی پژوهش "برای ادامه فعالیت و رشد استارتآپ کشاورزی خود با چه موانعی روبرو شدهاید؟ " بوده و تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش هفت مرحله تحلیلی تئوریسازی بنیادی انجام شد و در نهایت مصاحبه دیگری برای بررسی اعتبار نتایج تحقیق انجام شد. یافتههای تحقیق در قالب 5 مضمون اصلی یا مفهوم و 5 زیر مضمون یا کد بود که مضامین اصلی عبارتند از: پایین بودن سهم بودجه اختصاصی دولت به فعالیتهای ایدهمحور کشاورزی، ضعف سیستم اطلاعرسانی در معرفی محصول ایده محور به کشاورزان، نااطمینانی زیاد در بازار محصولات ایدهمحور کشاورزی، عواقب ناشی از طولانی بودن روند اخذ مجوزهای لازم، توجه کشاورزان به تاثیر محصول یا خدمت استارتآپ جدید روی منافع شخصی و نه جنبههای عمومی آن.
In this study, researcher were looking for Factors affecting of the growth of agricultural startups that conducted as a qualitative and Grounded theory. Participants were 15 executives of agricultural startups in 1395 that Their companies were in the growth stage or growth. And were engaged supported by the Science and Technology Park and through interviews with 11 of them reached theoretical saturation. In order to collect data, in-depth interviews with open-ended questions that the main research question were: “What the barriers were for growth their agricultural start-up,s?” and data analysis was performed based on Seven analytical methods grounded theory and Finally, another interview was conducted to check the validity of research results. The research findings in the form of 5 major themes and 5 sub themes which the main themes are: The low share of government funds for agricultural based idea activities, Weakness notification system in introducing based idea products to farmers, Uncertainty in the market agricultural based ideas products, The consequences of the long process of obtaining the necessary permits, Attention of farmers to impact of new start-up product or service on the personal interests and not the public aspects of it.