Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در گروههای آموزشی مهندسی براساس نتایج حاصل از گزارشهای ارزیابی درونی میباشد.
روش: بهمنظور انجام پژوهش حاضر از روش فرا-تحلیل استفاده شده و گردآوری دادهها از طریق تحلیل گزارشهای نهایی ارزیابی درونی گروههای مذکور صورت گرفته است. در تدوین این پژوهش از نتایج گزارشهای ارزیابی درونی 80 گروه آموزشی مهندسی دانشگاه های دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مجری طرح ارزیابی درونی بوده و در زمان تدوین پژوهش، گزارش آنها مورد تأیید بخش ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور بوده، استفاده گردیده است. بر این اساس نشانگرهایی که در ارزیابی کاربرد فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی در عامل فرایند تدریس و یادگیری مورد استفاده قرار گرفته بودند در سه حوزه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات: 1-دانش و آگاهی، 2- مهارت و بهکارگیری و 3- زیرساختها و امکانات بررسی شدند.
یافتهها: تحلیل دادهها بیانگر این است که میزان آشنایی اعضای هیأتعلمی با کاربرد فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در سطح مطلوب قرار داشته و آگاهی دانشجویان از تاثیر فناوریهای اطلاعات در بالا بردن کیفیت تدریس دارای مطلوبیت نسبی میباشد، بنابراین دانش و آگاهی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با امتیاز (5/2) در سطح مطلوب بوده و مهارت و بکارگیری فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی با امتیاز (2) از مطلوبیت نسبی برخوردار می باشد. امتیاز محاسبه شده برای زیرساختها و امکانات فناوریها (6/1) نشان دهنده سطح نامطلوب این حوزه میباشد. در نهایت برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و استفاده مؤثر از این فناوریها پیشنهادهایی ارائه شده است.
Purpose: The use of information and
communication technology in teaching-learning
process is a relatively new phenomenon and it has
been the educational researchers' focus. The
purpose of this research is to study of the status of
using information and communication technology
in engineering departments based on the results of
Internal Evaluation reports.
Method: The methodology of this research is
meta-analysis on 80 Internal Evaluation reports of
engineering departments. These reports have been
approved by Center of Research for Evaluation,
accreditation and Quality Assurance in Higher
Education in National Organization for
Educational Testing. The quality of Information
and Communication Technology have been
studied in three domain of Knowledge, skills and
implementation and infrastructure and facilities.
Finding: The analysis of data indicates that the
quality of Information and Communication
technology: knowledge domain is evaluated
desireable (5/2), indicators of ICT: skills and
implementation domain are relative desirable (2)
and the third domain is far from desirable level
(1/6) and need to revision and reformation. At the
end, in order to improvement of weak points,
some recommendations have been presented.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره چهارم – زمستان ١٣٩٦ صفحات : ١٨٣-١٦٥ ٢٠١٧ Winter ,٤ No ,٥ Vol The Role of Information and نقش فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي در فرايند Communication Technology to Make TeachingLearning Effective in ياددهي-يادگيري اثربخش در گروه هاي آموزش Engineering Departments مهندسي R.
Researcher of the national Organization for Educational Testing چکيده Abstract Purpose: The use of information and هدف : هدف از اين پژوهش بررسي وضعيت استفاده از فنـاوريهـاي communication technology in teaching-learningارتباطي و اطلاعاتي در گروه هاي آموزشي مهندسـي براسـاس نتـايج process is a relatively new phenomenon and it hasbeen the educational researchers' focus.
اين پژوهش ، کـاربرد فنـاوريهـاي اطلاعـاتي و ارتبـاطي در فراينـد تدريس و يادگيري را در يکي از حوزه هاي بزرگ آموزش عالي يعني نظـام آمـوزش مهندسـي مـورد بررسي و تحقيق قرار داده و به دنبال اين است که عليرغـم پيشـرفت هـاي فـراوان در فنـاوريهـاي آموزشي و پيدايش فناوريهاي مختلف در حوزه تدريس و يادگيري، گروه هاي آموزش مهندسـي در ايران تا چه اندازه از اين فناوريها براي ارتقاي کيفيت ، کارايي و اثربخشي فرايند ياددهي– يادگيري دروس مهندسي استفاده نموده و براي بهبود و ارتقاي کيفيت آموزشي خود و اسـتفاده مـوثر از ايـن فناوري ها چه پيشنهادهايي ارائه نموده اند.
مهـدي و مهـدي (٢٠٠٩ ,Mahdiand Mahdi) در پژوهش خود در زمينه آموزش مهندسـي، توجـه بـه فنـاوريهـاي آموزشي مبتني بر فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات نظام ياددهي- يادگيري را براي ارتقـاي کيفيـت ارائه دروس مهندسي به عنوان يک راهکار بهبود و اصلاح مورد توجه قرار داده اند.