Abstract:
هدف: ظهور فناوریهای نوین باعث گسترش یادگیری الکترونیکی شده است با وجود این نباید یادگیری الکترونیکی را یک سیستم آموزشی مجزا دانست که نوع آموزش را تعیین کند بلکه یادگیری الکترونیکی باید انعکاسدهنده نظریهها و فنون یادگیری و روانشناسی باشد و در جهت تسهیل بهکارگیری این نظریات در فرایند یادگیری عمل نماید. بر این مبنا هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به نظریات مهم یادگیری در ارائه دورههای یادگیری الکترونیکی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران میباشد.
روش: نوع پژوهش به لحاظ رویکرد، کمی و از نوع تحلیل محتوا و بر مبنای مدل تعیین مقولههای اصلی نظریات یادگیری کنل و همکاران انجام گرفته است. جامعه موردپژوهش 330 جلسه کلاس درس الکترونیک برای 22 ماده درسی قرار دادهشده بر روی سیستم آموزش الکترونیکی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 میباشد. برای انتخاب جامعه نمونه از روش تصادفی منظم استفاده گردید و از این تعداد جلسات، 91 جلسه کلاس درس با استفاده از فرمول کوکران و با پذیرش خطای 01/0 بهعنوان نمونه موردپژوهش انتخاب شدند. دادهها به روش تحلیل محتوای کمی بررسی شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که بیشتر فعالیتها و فناوریهای بهکار گرفته شده در این دورهها بر مبنای نظریات یادگیری رفتارگرایی به میزان (51%) میباشد و فعالیتهای اندکی از این دورهها بر مبنای درگیر نمودن یادگیرنده در جریان تدریس و تئوریهای یادگیری مانند ساختنگرایی به میزان (12%) میباشد. بر این اساس لازم است به ضمن طراحی مجدد محیطهای یادگیری الکترونیکی با استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و یادگیرندهمحور، و آموزش مدرسان این دورهها جهت طراحی و بهکارگیری فعالیتهای یادگیری اشتراکی و همکارانه به غنیشدن محیطهای یادگیری الکترونیکی کمک نمایند.
Purpose: The emergence of modern technologies
has led to the development of e-learning. However
we don’t consider e-learning per se as a separate
educational system, that determine the type of
education. But E-learning should be reflect the
theories and techniques of learning and
psychology. E-learning should be facilitate the
application of these theories in the learning
process. Based on this idea, the purpose of this
research evaluation of consideration to the
learning theories in e-learning courses shahid
Beheshty University.
Method: This research relied on qualitative
research methods and content analysis approach
and it is done based conle’s model for determine
the main categories of learning theories. The
research population consisted of the 330 elearning
sessions for 22 subjects on faculty of
education shahid beheshty LMS in the first
semester of 1395-96 year. Sampling method was
regular random including 56 e-learning sessions.
Data were analyzed using the content analysis
approach.
Finding: The results show that more activities in
this courses based on behaviorism learning theory
(51%). There are a little activities that engagement
the learner in the learning process and based on
new learning theory such as constructive theory
(15%).
Machine summary:
Based on this idea, the purpose of thisميزان توجه به نظريات مهم يادگيري در ارائه دوره هاي يادگيري research evaluation of consideration to thelearning theories in e-learning courses shahid الکترونيکي دانشکده علوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي تهران Beheshty University.
پژوهش حاضر در پي آن است که به بررسي ميزان توجه به مؤلفه هاي اصلي سه نظريه يادگيري (رفتارگرايي، شناخت گرايي و ساختن گرايي) در طراحي فعاليت هاي موجود در دوره هاي يادگيري الکترونيکي دانشگاه شهيد بهشتي بپردازد به همين منظور کليه فعاليت هاي آموزشي انجام گرفته در اين دوره ها مانند بحث هاي آنلاين ، سخنرانيها، شيوه هاي انجام تکاليف به وسيله دانشجويان ، استفاده از نقشه هاي مفهومي، استفاده از ارزيابيهاي همسالان و ديگر فعاليت هاي انجام گرفته مورد ارزيابي قرارگرفته و براي رسيدن به اين هدف به سه سؤال زير پاسخ ميدهد.
تا چه اندازه اي فعاليت هاي به کار گرفته شده در دوره هاي يادگيري الکترونيکي دانشگاه شهيد بهشتي، مؤلفه هاي اصلي نظريه ساختن گرايي را پوشش ميدهند؟ روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر با رويکرد کمي و با تحليل محتوا انجام گرفته است .