Abstract:
هدف: پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤال بوده است که کیفیت خدمات آموزش کارافرینی در دانشگاههای شهر کرمانشاه بر اساس مدل بوریچ چگونه است؟ روش: تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و از نوع پژوهشهای کیفی- کمی (آمیخته) است. جمعیت مورد مطالعه در بخش کیفی این پژوهش را صاحبنظران کارآفرینی به تعداد 22 نفر تشکیل میدهند که 17 نفر از آنان حاضر به همکاری با محقق بودند. همچنین جمعیت مورد مطالعه در بخش کمی نیز هنرآموزان دانشگاه فنی و حرفهای شهرستان کرمانشاه تعداد 104 نفر است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 82 نفر از آنها انتخاب شدند. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ از اساتید و صاحبنظران کارآفرینی در خصوص مهارتهای مورد نیاز جهت تدریس دروس کارآفرینی نظر سنجی به عمل آمد و گویههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی در 4 مقوله ویژگیهای فردی، مهارتهای تدریس، مهارتهای تجربی و مهارتهای ارتباطی طبقهبندی گردید. سپس 35 گویه به دست آمده جهت رتبه بندی و تعیین اولویت بر اساس مدل بوریچ، در پرسشنامهای محقق ساخته گنجانده شد و در اختیار هنرآموزان دانشکده فنی و حرفهای کرمانشاه قرار گرفت. یافتهها: بر اساس مدل بوریچ مشخص گردید که از میان مهارتهای مربوط به تدریس واحد کارآفرینی، به ترتیب اولویت، مهارتهای تدریس، مهارتهای تجربی، ویژگیهای فردی و مهارتهای ارتباطی اساتید و مدرسان کارآفرینی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
Purpose: The present research is going to answer this question that how was the entrepreneur education service based on BORICH model at universities in Kermanshah city ? This study is an applied and qualitative – quantitative (mixed
method: The survey population for qualitative part are 22 people that they are entrepreneur expert and teachers and 17 people of them contribute to research. Also, the survey population in quantitative part are Kermanshah technical students that they are 104 people and 82 of them are chosen using Morgan and Sample table. In this research, first using the open questionnaire, the entrepreneur experts and teachers answered questions about skill for teaching the entrepreneur and their ideas categorized into 4 personal traits, teaching skills, experimental skills and communication skills categories by inductive content analysis, then 35 items included in a self –made questionnaire to ranking and priority based on BORICH model and it given to students.
Findings: Based on BORICH model they concluded that among the skills of entrepreneur course teaching, teaching skills, experimental skills, personal traits and communication skills of entrepreneur teachers are important, respectively.
Machine summary:
PhD in Educational Administration, Assistant علوم اجتماعي، دانشگاه رازي، کرمانشاه Professor, Department of Entrepreneurship Management, Razi University of Kermanshah چکيده Abstract هدف : پژوهش حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال بوده Purpose: The present research is going to answerاست که کيفيت خدمات آموزش کارافريني در دانشگاه هاي شهر this question that how was the entrepreneureducation service based on BORICH model at کرمانشاه بر اساس مدل بوريچ چگونه است ؟ universities in Kermanshah city ?