Abstract:
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی راهبردهای ارزشیابی مطلوب در زمینه آموزش دانشآموزان استعداد درخشان در مقطع متوسطه دوم است. این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان و معلمین استعداد درخشان شهر اصفهان است. روش: روش نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت موارد نوعی و در بخش کمی بهصورت تصادفی ساده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته استخراج شده از مصاحبهها است. روایی در بخش کیفی به روش چک کردن اعضا و در بخش کمی روایی و پایایی بهوسیله روایی محتوایی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرانباخ بررسی و تأیید شده است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش تماتیک و در بخش کمی از آمار توصیفی و آزمون t تکگروهی استفاده شده است. یافتهها: نتایج بخش کیفی بیانگر این بود که اصول طراحی راهبردهای ارزشیابی مطلوب عبارتند از استفاده از آزمونهای مستمر و آزمونهای نهایی، ارزشیابی کاربردی، ارزشیابی پروژهای، تأکید بر خلاقیت، اصول فنیآزمونسازی و توجه به یادگیری عمیق. در بخش کمی نتایج بررسی این مؤلفهها بیانکننده این بوده که تمامی مؤلفهها به غیر از آزمون نهایی دارای میانگین بالاتر از میانه بودند و نمونه مورد بررسی معتقد به استفاده از این اصول در ارزشیابیهای خود بودند.
Aim: The aim of this study is designing of
optimum evaluation strategy among gifted
students of Isfahan. In order to run the research a
mix method is applied.
Method: The research population includes all the
students and teachers in Isfahan schools for gifted
students, and the qualitative and quantitative
sampling methods include typical sampling and
random ones, respectively. Data collection
instruments includes semi-structured interview
and the questionnaire is a researcher-made one. In
order to evaluate the validity in the qualitative
segment check member is applied, while in the
quantitative segment, content validity, conformity
factor analysis, and α-Kronbach are applied.
Findings: The results reveal that based on the
teachers and students' point of view continuous
exam, final exam, practical exam, projective
exam, creativity, technical dimension of exams
and in depth learning are important in evaluation
of student. in the quantitative segment result
reveal all special are above average expect of final
exam.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره اول – بهار ١٣٩٧ صفحات : ٤١-٢٥ ٢٠١٨ Spring ,١ No ,٦ Vol Designing of Optimum Evaluation بررسي اصول طراحي راهبردهاي ارزشيابي مطلوب در Strategy Among Gifted Students of ميان دانش آموزان استعداد درخشان شهر اصفهان : Isfahan: a Mix Method Study يک مطالعه ترکيبي M.
Assistance Professor of Department of Education, Rajaei University, Tehran چکيده Abstract Aim: The aim of this study is designing of هدف : هدف از تحقيق حاضر بررسي راهبردهاي ارزشيابي optimum evaluation strategy among giftedمطلوب در زمينه آموزش دانش آموزان استعداد درخشان در students of Isfahan.
يافته ها: نتايج بخش کيفي بيانگر اين بود که اصول طراحي Key words: gifted students of Esfahan, optimumراهبردهاي ارزشيابي مطلوب عبارتند از استفاده از آزمون هاي evaluation strategy, mix method study مستمر و آزمون هاي نهايي، ارزشيابي کاربردي ، ارزشيابي پروژه اي ، تأکيد بر خلاقيت ، اصول فني آزمون سازي و توجه به يادگيري عميق .
پس از به کارگيري اين رويکرد در آموزش دانش آموزان استعداد درخشان نتايج تحقيقات زيادي نشان دهنده اثربخشي استفاده از اين رويکرد و توجه نيازها و علايق در بهبود بازده هاي تحصيلي دانش آموزان استعداد درخشان بوده است ( ;٢٠١١ ,Reis, Betsy, Catherine, Lisa and Burcu Swif, 2009; Reis and Renzulli, 2010; Firmender, Reis, Sweeny, 2013; Landis, Reschly, .