Abstract:
بازی طبیعیترین و بهینه ترین روش یادگیری در دوران کودکی است. هدف پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اثربخشی بازیهای آموزشی ازنظر مربیان مراکز پیشدبستانی و مهدکودک شهر تهران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. روش نمونهگیری مبتنی بر هدف بود که با رسیدن به اشباع نظری یافتهها تعداد نمونه پژوهش 26 نفر شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی دادههای 7 مرحلهای کلایزی (1987) و جورجیو (1985) استفاده شد که در آن دادهها ثبت، کدگذاری و در قالب مقولههای اصلی طبقهبندی گردیدند. تحلیل و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه منجر به شناسایی 7 مضمون اصلی شد که این مضمونهای اصلی را میتوان در دو دسته عامل مربی که عبارتاند از تناسب با کودک، نقش مربی و کودک در بازی، نوع بازی و عامل محیطی که عبارتند از فرهنگ، مدیریت (فرهنگ) حمایتی مرکز آموزشی؛ دیدگاه والدین در مورد بازی و محیط و امکانات بازی دسته بندی کرد.
Purpose: Play is best and most optimum learning in the early childhood. This research gool is identify the effective factors to the educational play effectiveness in the opinion of Tehran of preschool and kindergarten educators.
Method: The method was phenomenological and sampling was purpose- base wich included 26sampels for research after theorical saturation. The information collecting was taked by semi- structured interview. After recording the interview datas were registerd and analyzing acceplance.
Findings: The results indicate there are two grope s of effectors factors : Educator and environment The Educator of effectors factors include child-educator role in play, play type, the proper context for children and environment factors are: culture, , Management; parental attitude about play, space play.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٧ صفحات : ١٢٢-١٥٦ Vol 6, No 2, Summer 2018 A phenomenologhy study: Identifying of شناسايي عوامل مؤثر بر اثربخشي بازيهاي آموزشي the Effective Factors to the Educational plays Effectiveness يک مطالعه پديدارشناسي: (in Tehran of preschool and kindergarten (ازنظر مربيان مراکز پيش دبستاني و مهدکودک شهر تهران ) Educator opinion) S.
Graduate Student of تهران ، تهران - ايران Educational Management at Payam Noor University of Tehran,Tehran-Iran چکيده Abstract Purpose: Play is best and most optimum هدف : بازي طبيعيترين و بهينه ترين روش يادگيري در دوران learning in the early childhood.
(and Lemish, 2007 با اين که مدل هاي برنامه درسي معاصر به صورت يکپارچه بر بازي تائيد ميکنند، دستيابي به بازي باکيفيت در عمل ، يک چالش قابل توجه باقي ميماند (٢٠١٣، Wood and Attfiel ؛ ٢٠٠٩،Wood ؛٢٠١٣، Weisberg, Hirsh-Pasek and Golinkoff ؛ ٢٠٠٨، Excell and Linigton ؛ ٢٠٠٧، Hyvonen and Kangas ؛ ٢٠١٠، Lau and Cheng ؛ ٢٠٠٨، Carlsson and Pramling Samuelsson ؛ ٢٠٠١، Williams ؛ ٢٠١٤ ،United Kingdom Department for Education٢).
اين يافته ها با نتايج پژوهش هاي (٢٠١١، Flottman, McKernan and Tayler ؛ ٢٠٠٣، Sumsion ؛ ٢٠١٠، ,Odom, Fleming, Diamond Lieber, Hanson, Butera, Horn, Palmer and Marquis؛Merewether and Fleet ، ٢٠١٤) همسو است .