Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی استان مازندران انجام شده است. روش: پژوهش پیش رو از نوع پژوهش های کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان و خبرگان درس پژوهی است. به روش گلوله برفی 16 نفر از این متخصصین و خبرگان انتخاب شدند. حجم نمونه را اشباع داده ها تعیین کردند. روش جمع آوری داده مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی بوده است. برای تحلیل داده ها حاصل از مصاحبه نیز از روش مقوله بندی استفاده شده است. روایی تحلیل ها به وسیله روش چک کردن اعضا بررسی و تایید شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که از مصاحبه ها 85 مفهوم و 5 مقوله کلی حاصل شد، که شامل: جنبه انسانی (خلاقیت، مسئولیت پذیری و انتقادپذیری)، جنبه ساختاری (تجهیزات فناورانه، نظارت، برنامه ها، حجم کار معلم، نسبت تعداد معلم به دانش آموز و بکارگیری نتایج)، جنبه فرهنگی (کار تیمی، فرهنگ مدرسه ای، اعتقاد و تعهد به تاثیر درس پژوهی، همکاری خانواده، روحیه پژوهشگری معلمان و مدیران، همکاری معلمان بجای رقابت)، جنبه مدیریتی (پشتیبانی، روند امتیازدهی، حمایت مسئولین، تامین بودجه، حمایت سایر عوامل اجرائی مدرسه و زمان) و جنبه پداگوژیکی (تبادل تجارب مفید آموزشی، کارگاه های آموزشی، سبک های نوین تدریس، تیم استانی درس پژوهی، محتوای آموزشی، تبدیل ارزشیابی کمی به توصیفی و طراحی آموزشی) بود.
Purpose: The purpose of this study was to identify factors affecting the application of lesson study of mathematics in elementary schools mazandaran province
Method: The present research is a type of qualitative research based on the phenomenological approach. The statistical population of this research includes experts in lesson study. 16 People of these experts with Snowball sampling were selected. Sample size determines data saturation. The data collection method was semi-structured, individual interviewing. For analyzing the data from the interview, the categorization method was used. The validity of analyzes has been reviewed and verified by checking the members.
Findings: The results showed that 85 concept and 5 general categories of interviews were obtained, including: The human aspect (creativity, accountability and criticism), Structural aspects (technological equipment, supervision, programs, teacher volume, teacher to student ratio, and application of results), Cultural aspect (teamwork, school culture, belief and commitment to the impact of lesson study, family collaboration, teachers and managers research spirit, teacher co-operation instead of competition), Management aspect (support, scoring process, authority support, funding, support for other school executive agents and time) and The pedagogical aspect (exchange of useful educational experiences, workshops, new teaching styles, lesson study provincial team, educational content, transformation of quantitative evaluation into descriptive and educational design).
Machine summary:
Findings: The results showed that 85 concept and يافته ها: نتايج نشان داد که از مصاحبه ها ٨٥ مفهوم و ٥ مقوله ,general categories of interviews were obtained ٥including: The human aspect (creativity, کلي حاصل شد که شامل : جنبه انساني (خلاقيت ، مسئوليت پذيري Structural aspects ,accountability and criticism(و انتقادپذيري )، جنبه ساختاري (تجهيزات فناورانه ، نظارت ، ,technological equipment, supervision, programs)teacher volume, teacher to student ratio, and برنامه ها، حجم کار معلم ، نسبت تعداد معلم به دانش آموز و به ,teamwork)Cultural aspect ,application of results(کارگيري نتايج )، جنبه فرهنگي (کار تيمي ، فرهنگ مدرسه اي ، school culture, belief and commitment to theimpact of lesson study, family collaboration, اعتقاد و تعهد به تأثير درس پژوهي ، همکاري خانواده ، روحيه -teachers and managers research spirit, teacher coپژوهشگري معلمان و مديران ، همکاري معلمان به جاي رقابت )، Management ,operation instead of competition(aspect (support, scoring process, authority support, جنبه مديريتي (پشتيباني ، روند امتيازدهي ، حمايت مسئولين ، funding, support for other school executive agentsتأمين بودجه ، حمايت ساير عوامل اجرائي مدرسه و زمان ) و جنبه exchange of)and time( and The pedagogical aspect useful educational experiences, workshops, new پداگوژيکي (تبادل تجارب مفيد آموزشي ، کارگاه هاي آموزشي ، ,teaching styles, lesson study provincial teamسبک هاي نوين تدريس ، تيم استاني درس پژوهي ، محتواي educational content, transformation of quantitativeآموزشي ، تبديل ارزشيابي کمي به توصيفي و طراحي آموزشي ) .