Abstract:
هدف: هدف از انجام این تحقیق اندازهگیری میزان تأثیر شیوه تدریس براساس رویکرد تاملینسون بر روی توانایی نوشتاری زبانآموزان ایرانی (EFL) بود است.
روش: برای رسیدن به این هدف در یک پژوهش شبه آزمایشی کمی از میان 70 نفر زبانآموز یک موسسه آموزش زبان کرمانشاه یک نمونة 45 نفره از زبانآموزان سطح زبانی متوسط به بالا انتخاب شدند و به سه گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. به گروههای آزمایشی در طول ترم مهارت نوشتاری براساس شیوة" مدل پیوستة تاملینسون" و "ژانر پروسه" تدریس شد و به گروه کنترل براساس شیوة سنتی که اغلب توسط معلمان زبان انگلیسی در ایران به کار گرفته میشود آموزش داده شد. از آزمون تحلیل واریانس و آزمون همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون برای تحلیل دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان دادند که عملکرد گروه تاملینسون و ژانر پروسه در فعالیتهای نوشتاری پسآزمون از گروه کنترل بهتر بوده و از لحاظ آماری تفاوتها بهصورت مثبت معنادار بودند؛ بنابراین، شیوه تاملینسون و ژانر پروسه تأثیر معنادار مثبتی در توانایی نوشتاری زبانآموزان داشتهاند.
Purpose: The present study was designed to measure the impact of Tomlinson Continuous approach on Iranian EFL learners' writing ability.
Method: To achieve this goal, in a quantitative quasi-experimental research from among 70 EFL learners in an Institute in Kermanshah, a sample of 45 Iranian Upper-intermediate EFL learners were selected and assigned to three 15-learner groups. The experimental groups was taught writing skill during a term based on Tomlinson continuous model and process gender approach, and the control group was taught based on the traditional method usually employed by EFL teachers in the context of Iran. The results analyzed based on ANOVA and Pearson Correlation and Regression analysis showed that Tomlinson group and process gender approach outperformed control group with regard to their performance on posttest writing activities.
Findings: Therefore, Tomlinson approach and process gender approach had a significant positive effect with their regard to writing ability of the learners.
Machine summary:
English Language Teacher Education Kermanshah, Kermanshah, Iran چکيده AbVtract PurpoVe: The present study was designed to هدف : هدف از انجام اين تحقيق اندازه گيري ميزان تأثير measure the impact of Tomlinsonشيوه تدريس براساس رويکرد تاملينسون بر روي توانايي Continuous approach on Iranian EFLlearners' writing ability.
به گروه هاي آزمايشي در writing skill during a term based onTomlinson continuous model and process طول ترم مهارت نوشتاري براساس شيوة " مدل پيوستۀ gender approach, and the control group wasتاملينسون " و "ژانر پروسه " تدريس شد و به گروه کنترل taught based on the traditional methodusually employed by EFL teachers in the براساس شيوة سنتي که اغلب توسط معلمان زبان انگليسي context of Iran.
Process-genre approach زباني، محتواي مطالب ، و نظم به کار رفته در نوشتار) تأثير معناداري در مهارت نوشتن زبان آموزان دارد؟ روش شناسي پژوهش در اين تحقيق روش تحقيق کمي توصيفي از نوع شبهه آزمايشي بود که در آن پس از آمار توصيفي مربوطه از روش هاي آمار توصيفي استنباطي نيز استفاده گرديد و در آن آزمون هاي آماري تحليل واريانس يک راهه ، ضريب همبستگي پيرسون و در نهايت با استفاده از تحليل رگرسيون داده ها موردبررسي قرار گرفتند.
اين تحقيق نشان ميدهد که چقدر از واريانس (مهارت نوشتن ) ميتواند توسط هر يک از متغيرهاي مستقل ما يعني ساختارهاي زباني، محتوا و نظم نوشتار با اجراي تجزيه وتحليل رگرسيون چندگانه براي گروه تاميلنسون و ژانر پروسه به طور جداگانه پيش بيني شود.