Abstract:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. روش: این پژوهش از نوع رویکرد پژوهشهای کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. جامعه آماری شامل معلمان و افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه تربیت اخلاقی بودند که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلولهبرفی بود. در مجموع با 22 نفر که شامل 10 معلم و 12متخصص تربیت اخلاقی بودند مصاحبه شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. داده-های حاصل از مصاحبه در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و نظری تحلیل شد و الگو مفهومی بر اساس ترسیم نسبت بین مقولات اصلی شکل گرفت. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که الگوی مفهومی برنامهدرسی تربیت اخلاقی در دو بعد چرایی و ضرورت تربیت اخلاقی و چگونگی برنامهدرسی تربیت اخلاقی و مشتمل بر مقولاتی مانند ضرورت و نیاز، رویکرد، اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری، نقش نیروی انسانی، ارزشیابی، مواد و منابع، مکان و زمان شکل میگیرد. مرکز ثقل یا مقوله محوری این الگو، رویکرد شایستگیمحور فراگیر آن است که بر اساس دو ویژگی اصلی آن یعنی توجه سازوار به ابعاد دانشی، بینشی و مهارتی و شمولیت قلمرویی آن به تمام زیست مدرسهای سایر عناصر برنامهدرسی را تحت تاثیر قرار داده است.
Purpose: The main purpose of this study was to design moral education curriculum model for the elementary school of the Iran's educational system.
Method: This study used a qualitative research approach and was conducted based on the classical grounded theory. The statistical population consisted of teachers and experts in the field of moral education that was selected through snowball sampling. A total of 22 people, including 10 teachers and 12 moral education specialists, were interviewed. Semi-structured interviews were used to collect data. The data from interviews were analyzed during three stages of open, selective and theoretical coding, and the conceptual model was formed based on the drawing of the ratio between the main categories or elements of the moral education curriculum.
Result : Findings show that the conceptual model of moral education curriculum in two dimensions of why and necessity of moral education and how to develop a moral education curriculum and consists of categories such as necessity and need, approach, goals, content, teaching-learning methods, role of Human resources, evaluation, materials and resources, time and place are formed. The center of gravity or the axial category of this model is its comprehensiveness competency based approach which based on two main attributes namely adjustable attention to the dimensions of knowledge, insight and skill and inclusion of its territory to all school living have been affected the other elements of the curriculum.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم– شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ٣٢-١ Vol 6, No 4, Winter 2019 طراحي الگوي برنامهدرسي تربيت اخلقي در دوره Designing a curriculum model for moral education in the Elementary school of the ابتدايي نظام آموزشي ايران Iran's Educational System سيدرمضان عقيلي ١*، جميله علم الهدي ، S.
چکيده Abstract هدف: هدف اصلي اين پژوهش، طراحي الگوي برنامهدرسي تربيت Purpose: The main purpose of this study was todesign moral education curriculum model for the اخلقي در دوره ابتدايي نظام آموزشي ايران بود.
بر اساس اين اسناد ساحت تربيت اعتقادي، عبادي و اخلقي مهمترين ساحت از بين ساحتهاي ششگانه تربيت محسوب ميگردد که نهتنها داراي هويتي مستقل است بلکه بايد در تمامي ساحتهاي ديگر نيز بروز و ظهور داشته باشد ) Theoretical Basics of the ٢٠١١ ,Transformation of Education(.
نتايج پژوهشها در اين مورد نشان ميدهد که بعد تربيت اخلقي در ساحت اعتقادي، عبادي و اخلقي مهجور مانده است )٢٠١٤ ,Baratizadeh( و اين مهجوريت تا اندازهاي بوده است که عدهاي حکم بر مغفول بودن برنامه - درسي تربيت اخلقي در سطح برنامههاي درسي دادهاند )٢٠١٤,Afkari( و هم اشراب اين ساحت تربيتي در ساير ساحتهاي تربيتي بر اساس رويکرد تلفيقي مورد تأکيد در دوره ابتدايي بهدليل مشخص نبودن رويه عملي آن کارنامه موفق را برجاي نگذاشته است )٢٠١٧ :Ram and et al(و از طرف ديگر تاکنون برنامهدرسي تربيت اخلقي براي دورههاي آموزش عمومي طراحي و تدوين نشده است )٢٠١٤ ,Hassani(.