Abstract:
هدف: پژوهش حاضر هدفی دوگانه دارد. نخست، شناسایی و استخراج مؤلفههای برنامۀ درسی تلفیقی و دوم، اعتبار سنجی الگوی نظری پیشنهادی از منظر متخصصان برنامة درسی و دبیران دورة متوسطه اول. روش: این پژوهش با توجه به ماهیت ترکیبی و از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است که در انجام آن، از روش تحقیق زمینهای بهره گرفته شده است. جامعة آماری شامل کلیهی متخصصان برنامۀ درسی عضو ثابت انجمن مطالعات برنامۀ درسی ایران (500 نفر) و دبیران دورۀ متوسطة اول که در سال تحصیلی 97 - 1396 بهعنوان دبیر موظف به تدریس اشتغال دارند (183000 نفر). برای انتخاب نمونههادرمورد متخصصان برنامة درسی با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند 35 نفر و در مورد دبیران با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای و در نهایت با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند 178 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامۀ محقّقْساخته بود که روایی آن از طریق روش دلفی و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ (89/0) در مورد کل پرسشنامه و بیش از (83/0) در مورد زیرگروههای مورد تأیید قرار گرفته است. یافتهها: تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از آزمون کای اسکوئردرآلفای 05/0 بیانگر آن است که اولاً براساس دیدگاه دو گروه مورد بررسی تمامی مؤلفههای مربوط به عناصر چهارگانه (جدول1) و الگوی نظری پیشنهادی (شکل 1) مناسب و مطلوب بوده است. ثانیاً، دو گروه مورد بررسی در مورد معتبربودنِ الگوی نظری برنامة درسی تلفیقی اتفاقنظر داشتهاند.
Purpose: The present research has a dual purpose. First, identifying and extracting components of the integrated curriculum, and, second, the validation of the proposed theoretical model from the perspective of the curriculum specialists and secondary school first-grade teachers.
Method: This research, regarding its nature, is a mixed (integrated) one and in terms of purpose, is an applied research method in which the ground research method has been used. The society of the study consisted of all curriculum specialists who are stable members of the Curriculum Association studies of Iran (500 members) and first-grade secondary school teachers teaching in the academic year 2018-2019 (183,000 people). To select the samples among the curriculum specialists, 35 were selected using non-random sampling method and among the teachers, 178 subjects were selected using the multi-stage cluster sampling method. Finally, 178 subjects were selected through targeted sampling. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire whose validity was approved using Delphi's method and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (0.89) for the whole questionnaire and more than (0/83) for the four subgroups.
Results: Descriptive and inferential analysis of data, using chi-square test in alpha 0.05 showed that firstly, according to the viewpoints of the two groups under study (curriculum specialists and first grade secondary school teachers), all components related to the four elements and the proposed theoretical model has been appropriate and desirable. Second, the two groups agreed on the validity of the theoretical model of the integrated curriculum.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم– شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ٣٢٧-٣١٩ Vol 6, No 4, Winter 2019 طراحي الگوي تلفيقي برنامة درسي دورة متوسطة Designing integrative curriculum model اول و اعتبارسنجي آن از منظر متخصصان برنامة for first level of secondary schools and it's Validation from curriculum experts and درسي و دبيران ذيربط related teachers' perspective جمال مرادپور١، عزتال نادري ٢*، مريم سيف نراقي ٣ J.
در مورد توجيه تلفيق برنامۀ درسي ديدگاههاي مختلفي ازجمله: اصلح پيامدهاي برنامه رشتهاي و موضـوع مدار، دللتهاي تربيتي فلسـفه علم و معرفتشناسي )١١٧ :٢٠٠٥ ,Alamolhoda(، ايجاد توان واکنش بهموقع به مســائل روز و بســترســازي براي يادگيري مادامالعمر ) ,Mehrmohammadi ٢٠١٤(، متناسب کردن حجم محتوا و تنوع مواد درسي با زمان آموزش، ارتباط دادن محتواي درسي با زندگي و حيات خارج از مدرسه )٢٠٠١:٢١١ ,Mehrmohammadi and Ahmadi ;١٩٨٩ ,Jacobs،(، عمليشدن ديدگاه عصبشناسان مبني بر اينکه عملکرد مغز بهصورت پيوندي و با توجه به ارتباطات منطقي به وجود ميآيد )٣٧ :٢٠٠٨ .
يافتههاي پژوهش الگوي نظري پيشـنهادي برنامه درسـي تلفيقي که به استناد مطالعات کتابخانهاي، سندکاوي، تحليل محتواي کتب درسـي دورة متوسـطه اول و اسناد بالدستي مربوط به اين دوره طراحي و ارائه شده و در آن مؤلفههاي )ويژگيهاي( هرکدام از عناصـر برنامۀ درسـي )اهداف، محتوا و شـيوة سازماندهي آن، فعاليتهاي يادگيري، شـيوههاي ارزشــيابي( تدوين و تبيين گرديده تنها يک الگوي پيشــنهادي اسـت که ميبايسـت از طريق نظرسـنجي از متخصـصان برنامه درسي و دبيران ذيربط اعتبارسنجي شـود.