Abstract:
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگویی برای عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بود.
روش: پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی غرب کشور بود که از طریق نمونهگیری هدفمند، 15 نفر از آنها، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبهها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل مصاحبهها حاکی از 25 مؤلفه شامل ساختار سازمانی، قابلیتهای سازمانی، منابع مالی و کالبدی، فرهنگ تسهیم دانش، فرهنگ تعالیمداری، فرهنگ گشودگی، سیاستها و قوانین سازمانی، ویژگیهای شغلی، جایگاه سازمانی آموزش، توسعه فرهنگ یادگیری سازمانی، توسعه فرهنگ مشارکت و کار تیمی، نهادینهسازی تجربه و خبرگی در سازمان، مدیریت کارراهه، مدیریت عملکرد، بازنگری و پالایش قوانین و مقررات، خلق فرصتهای کاربرد، ارتقاء تعاملات علمی، ارتقاء جایگاه واحد آموزش، کاهش فرسودگی شغلی، توسعه قابلیتها و خلاقیت کارکنان، افزایش اثربخشی آموزشهای سازمانی و افزایش موفقیت سازمانی بود که در قالب مدل پارادایمی ارائه شدند.
Purpose: The purpose of this study was to present the pattern of organizational factors affecting the transfer of learning to the workplace.
Method: The research is carried out in the framework of qualitative approach by using grounded theory method. The statistical society included specialists of training and human resource development of Islamic Azad Universities of the west of Iran which 15 people of them were sellected by purposive sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data; simultaneous analysis of interviews was performed using three stages of open, axial and selective coding.
Findings: The results of interviews analysis represented 25 components including organizational structure, organizational capabilities, financial and physical resources, knowledge sharing culture, exaltation culture, openness culture, organizational policies and laws, job characteristics, organizational status of education, development of organizational learning culture, development of participatory and teamwork culture, institutionalization of experience and expertise in the organization, career management, performance management, review and refine the laws and regulations, creating opportunities for use, promoting scientific interactions, promotion of the unit's training position, reducing job burnout, developing personality abilities and creativity, increasing the effectiveness of organizational training and increasing organizational success that were presented in the form of a paradigm model.