Abstract:
هدف: هدف ازاین پژوهش نقش پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیشبینی تابآوری تحصیلی دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97 - ۱۳۹6بود.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. نمونه مورد مطالعه 400 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی بودندکه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها ازپرسشنامههای پایستگی تحصیلی، مکان کنترل، هیجانات تحصیلی و تابآوری تحصیلی استفادهشد. دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد.
یافتهها:یافتهها نشان داد که بین پایستگی تحصیلی، مکان کنترل درونی و هیجانات تحصیلی هیجانات مربوط به یادگیری و هیجانات مربوط به کلاس درس با تابآوری تحصیلی، رابطه مثبت و معنیدار و بین مکان کنترل بیرونی با تابآوری تحصیلی یک رابطه مثبت و غیر معنیداری، وجود دارد.بهطورکلی نتایج حاکی از اهمیت نقش متغیرهای پایستگی تحصیلی، مکان کنترل و هیجانات تحصیلی در پیشبینی تابآوری تحصیلی بود.
Aim: The aim of this study was to investigate academic Buoyancy, locus of and Academic Excitement in predicting academic resilience in Lorestan University students in the academic year of 2017-18.
Method: The research method was descriptive and correlational. The population of this study was all students of Lorestan University in the academic year of 2017-18. The sample consisted of 400 students from undergraduate students selected by simple random sampling method.To collect data, academic Buoyancy questionnaire, locus of Control, academic excitement and academic Resilience were used. The data were analyzed by descriptive and inferential statistics.
Finding: The findings showed that there was a positive significant relationship between academic Buoyancy, internal locus of control, and academic Excitement with academic resilience, and between the external locus of control and the academic resilience of one there is a positive and non-meaningful relationship. In general, the results indicated the importance of the variables of academic Buoyancy, locus of control, and academic Excitement in predicting academic resilience. Therefore, if the amount of predictor variables can be increased, the level of academic resilience change can be significantly increased.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ١٤٤-١٣٧ Vol 6, No 4, Winter 2019 نقش پايستگي آموزشي، مکان کنترل و هيجانات The role of AcademicBuoyancy, Locus of Control and Academic Excitement in تحصيلي در پيشبيني تابآوري تحصيلي predicting Academic Resilience مهدي يوسفوند١، عزتاله قدمپور*٢، مسعود صادقي ٣، M.
چکيده Abstract هدف: هدف ازاين پژوهش نقش پايستگي تحصيلي، مکان Aim: The aim of this study was to investigateacademic Buoyancy, locus of and Academic کنترل و هيجانات تحصيلي در پيشبيني تابآوري تحصيلي Excitement in predicting academic resilience inدانشجويان دانشگاه لرستان در سال تحصيلي ٩٧ - ١٢٩٦بود.
بهطورکلي بايد گفت که افراد تابآور، خود را مسئول شرايط خويش ميدانند و براي هر مشکل، شکست و مسئله، منابع بيروني را سرزنش نکرده و سهم خود را در امور زندگي، همراه با مسئوليت، پذيرفتهاند( ,Moljord, Moksnes, Epsnes (Hjemeld and Eriksen, 2016 از طرفي برخي پژوهشگران بر اين باور هستند که افرادداراي منبع کنترل بيرونيعزتنفس پايينتر، پشتکار و تلش کمتر، افسردگي بيشترو شادکامي کمتري دارند(٢٠٠٧ ,Cheng and Furnham)، درحاليکه افراد داراي منبع کنترل دروني، احتمال بروز رفتارهاي سالم و مثبت در آنهابيشتر است (٢٠٠١ ,Steptoe and Wardle).
براين اساس، فرضيههاي پژوهش عبارتند از: ١- بين پايستگي تحصيلي، مکان کنترل )دروني، بيروني( و هيجانات تحصيلي )مربوط به يادگيري و کلس درس( با تابآوري تحصيلي رابطه وجود دارد.
يکي ديگر از تبيينهاي منطقي براي وجود رابطه بين مکان کنترل و تابآوري تحصيلي را اين است که بالتر بودن افراد در منبع کنترل دروني، با افزايشاحتمال بروز رفتارهاي سالمدر آنها ارتباط مثبت دارد.