Abstract:
اهداف: هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربیات معلمان راهنمای کارورزی از اجرای طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی میباشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کیفی شامل معلمان راهنمای کارورزی دانشگاه فرهنگیان آذریایجان شرقی در سال تحصیلی1396- 1395بود. 11 نفر از معلمان از طریق نمونهگیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمهسازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10 (MAXQDA10) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. یافتهها: یافتهها شامل 5 مضمون اصلی برداشت از کارورزی، نقش معلم راهنما، اهداف و ضرورت، نقاط قوت طرح جدید، پیشنهادات معلمان برای اجرای موفقیتآمیز طرح طرح میباشند بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که طرح جدید کارورزی باعث تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل میشود که مهمترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو- معلم میباشد. همچنین با توجه به اظهار نظر و نتیجه مصاحبه با معلمان راهنما، ایجاد مدارس کارورزپذیر، انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم راهنما از جمله مواردی میباشند که توجه و تاکید بر آنها در حین اجرای برنامههای کارورزی میتواند منجر به بهبود کیفیت دورههای کارورزی و افزایش قابلیت و تواناییهای دانشجو- معلمان شود.
Aims: The purpose of this study was to study the experiences of practice teachers of practicism on implementing a new practicism program in Farhangian University of East Azarbaijan.
Methods: The population of this qualitative study is the experiences of practice teachers of practicism in East Azarbaijan Branches of Farhangian University during the academic year of 2016-2017. The 11 practice teachers of practicism were selected by purposeful sampling. A semi-organized interview was used for collecting data. It continued until data saturation. MAXQDA10 software were used for analyzing interview texts and extracting themes. Smith's proposed method is used to analyze the data.
Conclusion: The five main themes were extracted: An Imagination of practicism, the role of the practice teachers, the goals and necessity, the strengths of the new program, the practice teachers' suggestions for the successful implementation of the new practicism program. Each of these main themes also has several sub themes. Findings show that through the combination of theory and practice, Mutual Respect between Student-Teachers and Teachers Guidance Internships, Transfer of guide teacher's experiences to student-teachers, the creation of instructor-educated schools, the selection of experienced teachers as guide teacher. One of the factors that will make them more focused during practicism programs can be to improve internship and increase student-teacher skills at a desirable level.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٨ صفحات : ٦٩-٥٤ Vol 7, No 2, Summer 2019 پديدارشناسي تجارب معلمان راهنماي کارورزي از A phenomenalogical study of practice teachers experiences from the new طرح جديد کارورزي در دانشگاه فرهنگيان استان practicism program in Farhangian آذربايجان شرقي University of East Azarbaijan وحيده جعفريان ١، فيروز محمودي *٢ V.
Associate Professor of Educational گروه علوم تربيتي ، دانشگاه تبريز، تبريز، ايران Sciences, Tabriz University, Tabriz, Iran چکيده Abstract اهداف : هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربيات معلمان راهنماي Aims: The purpose of this study was to studyکارورزي از اجراي طرح جديد کارورزي در دانشگاه فرهنگيان the experiences of practice teachers ofpracticism on implementing a new practicism استان آذربايجان شرقي ميباشد.
Findings show that through thecombination of theory and practice, Mutual با توجه به اظهار نظر و نتيجه مصاحبه با معلمان راهنما، ايجاد Respect between Student-Teachers andمدارس کارورزپذير، انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم Teachers Guidance Internships, Transfer ofguide teacher's experiences to student-teachers, راهنما از جمله مواردي ميباشند که توجه و تاکيد بر آنها در the creation of instructor-educated schools, theحين اجراي برنامه هاي کارورزي ميتواند منجر به بهبود کيفيت selection of experienced teachers as guideteacher.
هم چنين شواهد نشان مي دهد که پژوهش هاي انجام گرفته در ارتباط با برنامه هاي درسي تربيت معلم در ايران در زمينه برنامه درسي جديد کارورزي بسيار اندک مي باشد ( ,Ghadermarzi, Ali Asgari Mosapour, 2018 &Marufi, Hosseinikhah, 2017; Jamshidi tavana, ImamJomeh, Asareh, )، تحقيقات انجام گرفته به ساير زمينه هاي تربيت معلم پرداخته اند ( ;٢٠١١ ,Moradi;٢٠٠٨ ,Niknia ٢٠٠٩ ;Farahani, Nasr Esfahani& Khalifeh Soltani Sharif).