Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوههای حل مساله در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش:روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی حسابداری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حلمسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده شد. دادههای گردآوریشده حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته) و با استفاده از نرمافزار SPSS-V22 تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بر مهارت حل مساله در بین دانشجویان مؤثر است و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است. نتیجهگیری: نتیجه آموزش تفکرانتقادی، ترکیب تواناییهای دانشجو است که این نیز به ارتقای توانایی در حل مساله خواهد انجامید. بنابراین میتوان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکرانتقادی به عنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار بر حل مساله، توانایی حل مساله نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت. لذا توجه به آموزش تفکر انتقادی در افزایش توانایی حل مساله دانشجویان از ضرورتهای این تحقیق محسوب گردیده و برگزاری دورههایی در این خصوص در مراکز آموزشی، بهویژه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی توصیه میشود. هدف :این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش:روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی حسابداری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده شد. دادههای گردآوریشده حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته) و با استفاده از نرمافزار SPSS-V22 تحلیل شد.یافته ها:یافته ها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بر مهارت حل مساله در بین دانشجویان مؤثر است و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است.
Puroose:
The present research was conducted with the aim of The Effectiveness of Critical Thinking Training on Problem solving methods in Students of Islamic Azad University, North Tehran Branch in 1396.
Method:
The research was practical in terms of objectives and Semi-experimental, pre-test and post-test design with control and follow-up group in terms of data collection method. the population consisted of 60 male and female undergraduate students were selected using sampling method and matched in two groups of 30 experimental and control groups. The experimental group received eight 90-minute sessions of critical thinking training, and the control group remained on the list. In the section of quantitative research, Problem Solving Questionnaire Cassidy & Lang (1996) were used to collect data. The collected data from the quantitative section were analyzed by descriptive and inferential statistics (covariance analysis and dependent t-test) and analyzed using SPSS-V22 software.
Result:
The results showed that the critical thinking model designed to solve problem-solving skills among students was effective and its sustainability over time was also persistent.
Conclution: the result is to combine of the students abilitis and critical thinking ،and problem solving leads. so it can be acknowledged that with the growth and progress of critical thinking as level and capabilities effects problem solving ،also will be upgraded.
Machine summary:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٨ صفحات : ٣٦-٢١ Vol 7, No 2, Summer 2019 اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر شيوه هاي حل The Effectiveness of Critical Thinking مساله در دانشجويان Training on Problem solving methods in Students فاطمه احمدبيگي * ١، قدسي احقر ٢، محسن ايماني نائيني ٣ F.
Faculty of تهران - ايران Philosophy of Education Tarbiat Modarres University, Tehran Iran چکيده Abstract هدف : اين پژوهش با هدف اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر Puroose: The present research was conducted with the شيوه هاي حل مساله در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلاميواحد aim of The Effectiveness of Critical Thinkingتهران شمال در سال ١٣٩٦ انجام شد.
(٢٠١١ ,Sharma, Singh) (٢٠١٧,Demirhan &z Uzuno ) ١ معتقدند که تفکر انتقادي يا توانايي قضاوت هدفمند، خودنظم يافته بوده و در عصر دانش به طور گسترده به عنوان مهارت اساسي زندگي تشخيص داده شده است .
از نظر( (٢٠١٥),̆prioaraCa) ٧ افرادي که تفکر انتقادي در آنان پرورش يابد، قادر به تحليل ، ارزيابي و 1 - Uzunöz & Demirhan 2 - De Bie, Wilhelm & Van der Meij 3 - Lee 4 - Rodzalan & Saat 5 - Altintas & Ozdemir 6 - Fontanari 7 - Căprioară قضاوت امور خواهند بود و مسايل فردي و شخصي زندگي خود را بهتر حل ميکنند.
همچنين نتايج اين پژوهش نشان داد اثربخشي الگوي تفکر انتقادي طراحيشده بر شيوه هاي حل مسأله در بين دانشجويان و پايداري آن در طول زمان ماندگار بوده است .