Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری تأثیر ادراک دانشآموزان از محیط کلاس و ارزیابی بر خودکارمدی تحصیلی و نگرش به علوم در مدارس متوسطه سطح اول شهر بابل میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری، شامل 371 نفر از دانشآموزان میباشند که با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه سنجش از محیط کلاس، پرسشنامه ادراک دانشآموزان از ارزیابی، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه نگرش به علوم استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات نیز از روشهای آمار توصیفی( میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضرایب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین همۀ متغیرهای محیط کلاس درس و ادراک دانش آموز از ارزیابی با خودکارآمدی تحصیلی و نگرش به علوم رابطه مثبت و معناداری داشت. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سه مقیاس محیط کلاس (برابری، حمایت معلم و وابستگی دانش آموزان) تاثیر مستقیم و مثبتی بر نگرش به علوم دارند. و دو مقیاس (جهت گیری تکلیف و درگیری دانشآموزان) تاثیر مثبتی بر خودکارآمدی تحصیلی دارند.
The purpose of the present study was to Effect of Students' Perception of Classroom Environment on Academic Self-efficacy and Attitudes to Science with Mediated Perception of Evaluation in first grade high schools. The purpose of this study was to provide a structural model for the effect of students' perception of the classroom environment and assessment on academic self-efficacy and attitudes to scienc In the secondary schools of the first level. The research method is descriptive structural equation. The statistical population of the study consisted of all high school students of Babol's first grade high schools who were selected using two-stage cluster sampling method of 371 students. To collect data, a questionnaire Assessment of classroom environment, Students' perceptions of assessment questionnaire, academic self-efficacy questionnaire and questionnaire Attitude to Science was used. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficients and structural equation modeling) were used to analyze the data. . The results showed that there was a positive and significant relationship between all the variables in the classroom environment and the students' perception of the evaluation with academic self-efficacy and attitude to the sciences. The results of structural equations show that three Components of class environments (Equity, Teacher Support and Student Cohesiveness) have a direct and positive impact on the attitude to science. And two Components (Task Orientation and student Involvement,) have a positive effect on academic self-efficacy. The results of structural equations showed that all of Components Students' perceptions of assessment have a positive impact on the academic self-efficacy and attitude to science. The three assessment Components (Congruence with Planned Learning, Transparency, and diversity) have a direct impact on academic self-efficacy, and Congruence with Planned Learning is the only perceived Component of assessment that directly affects the attitude of the sciences. Also, all five Components of evaluation perception are mediatorial in the effect of Task Orientation on academic self-efficacy and attitudes to science. Therefore, it can be said that teaching students about the classroom environment and assessment is a positive predictor of academic self-efficacy and attitude to science.
Machine summary:
Hajitabarfirozjaee1* دريافت مقاله : ١٣٩٧/٠٥/١٠ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٢/٢٤ Received Date: 2018/08/01 Accepted Date: 2019/05/14 چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاري تأثير ادراک دانش آموزان از محيط کلاس بر خودکارآمدي تحصيلي و نگرش به علوم با ميانجيگري ادراک از ارزيابي در مدارس متوسطه سطح اول ميباشد.
يافته ها: نتايج نشان داد که بين همۀ مؤلفه هاي محيط کلاس درس و ادراک دانش آموز از ارزيابي با خودکارآمدي تحصيلي و نگرش به علوم رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
(٢٠١٠ ,Gutirrez) (٢٠١٠ ,Zakari &Bintimaat ) در پژوهش خود نشان دادند که محيط هاي کلاس درس و مدرسه بر پيشرفت و نگرش دانش آموزان تأثير بسزايي دارند، به گونه اي که تفاوت عملکرد دو گروه از دانش آموزان با عملکرد تحصيلي بالا و پايين به نوعي به تفاوت ادراکشان از محيط يادگيري مربوط است که به جهت دهي معنيدار به يادگيري منجر ميشود.
جو روان شناختي محيط يادگيري کلاس و ويژگيهاي بافتي و اجتماعي و حمايت معلم تأثيرات معناداري بر رفتارهاي يادگيري دانش آموزان ، جهت گيري هدف آنان ، باورهاي مربوط به خود، اسناد علي، کاربرد راهبردها، انگيزش تحصيلي و اجتماعي، عملکرد هيجاني، درگيري يا تکاليف ، ارزش هاي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي آنان دارد )٢٠٠٨ ,Larocque ;٢٠٠٢ ,Pintrich ;١٩٩٢ ,Ames ;٢٠٠٣ ,Davis(.
( ,Alkharusi ٢٠١٨,٢٠١٢ ,Gao ;٢٠١٥ ,Cheng, Wu, Liu ;٢٠١٥ ,Al-Hosni) در پژوهش خود نشان دادند که جنسيت ، موضوع درسي و سطح تحصيلي ازجمله عواملي هستند که ميتوانند ادراک دانش آموزان از ارزيابي کلاس را تحت تأثير قرار دهد.