Abstract:
نوآوری فناورانه ستون فقرات شکلدهنده شرکتهای نوپای فناور و یکی از عوامل اصلی بقا و کسب مزیت رقابتی برای این شرکتهاست. ایجاد جریان مداومی از نوآوریها در این شرکتها مستلزم شکلگیری توانمندی نوآوری است. این پژوهش با مطالعه عمیق هشت شرکت نوپای فناور بخش تجهیزات پزشکی استان فارس با رهیافتی تاریخی با هدف کشف مسیر شکلگیری و توسعه این توانمندی در این شرکتها انجام شده است. با استفاده از مصاحبههای ساختاریافته و مشاهده و مطالعه اسناد و مدارک موجود، دادههای مورد نیاز جمعآوری شده و با استفاده از روش تحلیل تماتیک، عبارات معنایی در قالب کدهای مفهومی و سپس تمهای فرعی و اصلی طبقه بندی شده و در نهایت نقشه تماتیک پژوهش ترسیم شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد مسیر شکلگیری توانمندی نوآوری فناورانه در این شرکتها شامل چهار مرحله تمرکز بر راهحل یابی برای حل مساله مشتری، دانش فنی و مهندسی، تنظیم کارکردهای مدیریتی و ایجاد انضباط درونی است.
Technological innovation is the backbone of New Technology Based companies and one of the main factors for survival and gaining a competitive advantage for these companies. Creating a continuous flow of innovations in these companies requires the formation of innovation capabilities. This research has been done with an in-depth study of eight new technology based companies in the medical equipment sector of Fars province with a historical approach with the aim of discovering the path of formation and development of this capability in these companies. Using structured interviews and observing and studying the available documents, the required data were collected and using thematic analysis method, semantic expressions were classified in the form of conceptual codes and then sub-main and main themes. Finally, the thematic map of the research is drawn. The results show that the path of formation of technological innovation capability in these companies includes four stages of focusing on finding solutions to solve customer problems, technical and engineering knowledge, regulating management functions and creating internal discipline.
Machine summary:
مسير شکل گيري و توسعه توانمندي نوآوري فناورانه در شرکت هاي نوپاي فناور بخش تجهيزات پزشکي استان فارس دوره ١٥ شماره ١ (پياپي٥١) بهار ١٤٠٠ نوع مقاله : پژوهشي (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٨/١٣ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠١/١٥) صفحات ٩٤ - ٦٩ سيد رضا سلامي ١ استاديارگروه مديريت صنعتي، دانشکده مديريت و حسابداري، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران .
نتايج نشان ميدهد مسير شکل گيري توانمندي نوآوري فناورانه در اين شرکت ها شامل چهار مرحله تمرکز بر راه حل يابي براي حل مساله مشتري، دانش فني و مهندسي، تنظیم کارکردهای مدیرتی و ایجاد انضباط درونی است.
1 Innovation Capability 2 New Technology Based Firms (NTBF) 70 ٢- مباني نظري و پيشينه پژوهش ٢-١- نوآوري فناورانه معرفي يک محصول فناورانه به بازار يا فناوري جديدي که مي تواند محصولات جديد خلق و فرصت هاي جديدي براي صنعت ايجاد نمايد نوآوري فناورانه مي دانند.
با توجه به مطالبي که در بخش هاي قبل مرور شد؛ توانمندي نوآوري در اين پژوهش عبارتست از: مجموعه اي از روتين هاي سازماني (الگوي رفتاري تکرار شونده تعاملي قابل مشاهده در سطح جمعي) بنگاه و يادگرفته شده طي زمان توسط بنگاه که سازوکار اصلي برانگيختن و اجرا و به نتيجه رسيدن فعاليت هاي نوآورانه در بنگاه و بلوکهاي سازنده فعاليت هاي جستجو، اکتشاف ، ترکيب و بهره برداري دانش (به عنوان مهم ترين منبع مزيت ساز مورد نياز براي نوآوري) و ساير منابع (دروني و بيرونيِ موجود در شبکه ها و همکاريها) در بنگاه هستند.