Abstract:
این پژوهش با هدف ارائه الگوی رهبری اصیل در مدارس متوسطه انجام شد. روش پژوهش حاضر، آمیخته اکتشافی بود. در گام اول پژوهش کیفی (نظریه مبنایی) مشارکتکنندگان 19 نفر شامل اساتید و مدیران مدارس آموزش و پرورش استان مرکزی بودند که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. تحلیل دادهها بر اساس کدگذاری نظری سه مرحلهای باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. در بخش کمّی، جامعه آماری مدیران مدارس متوسطه 1128 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر مبنای جدول مورگان و کرجسی (1970) 330 نفر از آنان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و بر مبنای نتایج کیفی بود که روایی محتوایی آن پس از دریافت نظرات خبرگان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهایSPSS20 و Amos24 انجام شد. یافتهها نشان داد خطمشی سازمانی، انتصابات سازمانی، ویژگیهای فردی و شایستگیها شرایط علّی رهبری اصیل؛ رویکرد استراتژیک و رقابت سطح مدیریتی عوامل زمینهای؛ ضعف در هدفگذاری، کمبود امکانات و تعارض مضاعف عوامل مداخلهگر؛ بازنگری در ساختار مدیریت مدارس، استقلال فکری مدیران و تابآوری راهبردها و ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت، افزایش سرمایه اجتماعی مدیران و کاهش آسیبهای اجتماعی مدارس، پیامدهای رهبری اصیل بودند. تحلیل دادهها با نرمافزار Amos نیز نشان داد الگوی پیشنهادی از سطح برازش مناسبی برخوردار است. یافتهها نشانگر آن بود که لازمه زیربنایی رهبری اصیل، بهبود خط مشی کلان نظام آموزش و پرورش مانند شایستهسالاری، عدالت محوری و قانونگرایی و شفافیت در عملکرد است.
The present study aims to present an authentic leadership models in high schools. The research method is a combination of qualitative and quantitative studies. In terms of time and objective, it is a cross-sectional applied research. In the first phase of the study the participants were 19 persons including university professors and principals and employees of the Education Departments of Markazi Province, who were selected using purposive sampling method, and interviewed until theoretical saturation was realized. The data analysis was based on open, axial, and selective coding, and validity of the analysis was assessed from internal and external approaches. Reliability of the research was verified using coders’ contingency coefficient, and the contingency coefficient of 0.77 was achieved after repeating the interview for the fourth time. In the quantitative phase, the statistical society consisted of 1128 high school teachers and principals, 330 of whom were selected using simple random sampling method and Morgan-Krejcie(1970) Table. Validity of the questionnaire was assessed by experts’ approach, and reliability of the questionnaire was calculated as 0.84 using Cronbach’s Alpha Test. The findings identified organizational strategies, organizational status, personal characters, and capabilities as the causative conditions of authentic leadership; strategic approach and principals’ superficial competition as contextual factors, improper targeting, lack of facilities, and excessive interference as interventional factors; reconsidering management structure of the schools, principals’ intellectual independence, and tolerance as strategies; and enhancing quality of education, increasing the principals’ social capital, and reducing social harms in the schools as outcomes of authentic leadership.