Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی سرمایه اجتماعی داوطلبان در انجمنهای ورزشی دانشگاهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعةآماری تحقیق حاضر رادانشجویان داوطلب عضوانجمنهای ورزشی دانشگاههایایران تشکیل میدادندکهبر اساس روشن مونه گیری خوشه ای تصادفی، 260 نفراز 10 دانشگاه کشوربه عنوان نمونةآماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از صاحبنظران مورد بررسی و تایید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد(86/0=α). سپس برای شناسایی مولفههای سرمایه اجتماعی و روایی ساختاری عوامل و ابزار تحقیق از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس استفاده گردید. براین اساس 26 متغیر در هفت عامل طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد، اعتماد با میانگین (71/0 ± 62/3) با اهمیت ترین عامل و مشارکت و کار تیمی با میانگین (7/0 ± 41/3) کماهمیتترین عامل بود. عاملهای بدست آمده در این پژوهش بر اساس معیارهای ذیل تعیین گردید: الف) شناخت اولیه تعداد عاملها بر اساس مرور مقالات، ب) انتخاب عاملها بر اساس مقادیر ویژه بیشتر از 1، ج) بررسی بصری بر اساس آزمون اسکری، د) استفاده از معیار توصیف واریانس و ه) قابلیت درک عاملهای اقتباس شده. عامل های شناسایی شده 34/77 درصد واریانس را نشان می داد و تحت عناوین "مشارکت و کار تیمی، تعهد، کمک و همیاری، اعتماد، هویت، اطلاعات و آگاهی، توانمند سازی و آموزش" نامگذاری شدند. این پژوهش پیشنهاد میکند که سازمانهای ورزشی در هنگام جذب و به کارگیری نیروهای داوطلب جهت فعالیت در عرصه ورزش کشور به شاخص سرمایه اجتماعی و عاملهای مرتبط با آن، خصوصا عامل اعتماد که نقش تعیین کنندهای را دارا می باشد، توجه خاص نمایند.
This research aimed at assessing social capital of volunteers in university sport associations using exploratory factor analysis method. The methodology was descriptive –correlation conducted as a survey. The statistical population consisted of volunteer students who were the members of Iranian university sport associations. 260 students from 10 universities were selected as the sample by random cluster sampling method. A researcher- made questionnaire was administered to collect data and its content and face validity was already checked and confirmed by an expert university panel. Cronbach’s alpha coefficient was employed to test the reliability of the questionnaire (α=0.86). Then, exploratory factor analysis with a varimax rotation was employed to recognize social capital factors and structural validity of the research factors and questionnaire. On this basis, 26 social capital variables were classified into seven categories. The results showed that the most important factor was “trust” (mean 3.62±0.71) and the least important factor was “partnership and team work” (mean 3.41±0.7). The factors to be identified were determined by the following criteria: a) a pre-specification of the number of factors based on the literature review; b) factor selection based on eigenvalues greater than 1.0; c) visual inspection on the basis of the Scree-plot; d) variance description criterion; and e) comprehensibility of the extracted factors. These seven scales accounted for 77.34% of the variance and were labeled as “partnership and team work, commitment, cooperation, trust, identity, information and awareness, empowerment and education”. The study suggests that sport organizations should pay a particular attention to social capital index and its related factors especially "trust" that has a determining role when absorbing and employing volunteers who are active in Iran sport arena.