Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی استان سمنان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونهً آماری پژوهش شامل 141 نفر از معلمان تربیت بدنی استان سمنان بود که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه های تحقیق توسط گروهی از صاحبنظران بررسی و تأیید شد. همچنین، از روش آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه ها استفاده شد(80/0 α= برای اخلاق کاری و 76/0 α= برای رفتار شهروندی سازمانی). برای تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون دو و چند متغیره، در سطح معنی داری 05/0 ≤αاستفاده شد. یافته های پزوهش نشان داد بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی معلمان ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (65/0r=) و شاخص اخلاق کاری حدود 42 درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین می کند. همچنین، تحلیل نتایج نشان داد با وجود اینکه هر چهار بعد اخلاق کاری، ارتباط مثبت و معناداری با رفتار شهروندی سازمانی دارند اما، تنها دو بعد «روح جمعی و مشارکت در کار» و «دلبستگی و علاقه به کار» پیش بینی کنندة رفتار شهروندی سازمانی هستند که به ترتیب 49 و 25 درصد رفتار شهروندی را تبیین می کنند. به طور کلی اخلاق کاری عاملی مهم و پیش بینی کنندهً رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی است.
The aim of this study was to investigate the relationship between work ethics and organizational citizenship behavior (OCB) in physical education teachers of Semnan province. The research method was descriptive-correlation. The sample consisted of 141 Semnan physical education teachers who were selected by stratified sampling method. To collect the data, Occupational Work Ethics Inventory (OWEI) and Organizational Citizenship Behavior questionnaire (OCBQ) were used. A panel of experts examined the questionnaires and confirmed content and face validity. Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaires (α=0.80 for OWEI & α=0.76 for OCBQ). For data analysis, Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, two- and multivariate regression were used at significance level (α≤0.05). The results indicated a significant and positive relationship between teachers' work ethics and OCB (r=0.65) and work ethics explained 42% of variance of OCB. Although all four dimensions of work ethics had a positive and significant relationship with OCB, only “cooperation” and “dependability” were OCB predictors and accounted for 49% and 25% of OCB. Generally, work ethics is an important and predictive factor of OCB in physical education teachers.