Abstract:
پژوهش حاضر با موضوع رابطه ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانش آموزان: نقش واسطهای خود
تنظیمی صورت پذیرفته است. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود
که پژوهشگر در پی شناسایی رابطه ادراک از جو کلاس و تعلل ورزی دانش آموزان: نقش واسطهای خود
تنظیمی بوده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهرستان ساوه بودند که
تعداد آنها ۴۵۰۰ نفر میباشند. در این پژوهش جهت تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان!
(۱۹۷۲) استفاده شده بود که از تعداد ۴۵۰۰ نفر از جامعه آماری» ۱ نفر به عنوان حجم نمونه به روش
نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری پژوهش مقیاس ۱۰ سوالی تعلل ورزی توسط
شوارز و ایهل (۲۰۰۰)؛ مقیاس ۲۸ سوالی خود تنظیمی انگیزشی توسط ولترز (۱۹۹۸)؛ پرسشنامه ۳۱ سوالی
ادراک از محیط کلاس جنتری گابل و ریزا ۲۰۰۲ است. دادهها به وسیله نرم افزار SPSSو PLSمورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین ادراک از جو کلاس و مولفههای آن با تعلل ورزی
رابطه مثبت وجود دارد بین مولفههای ادراک از جوکلاس با خود تنظیمی رابطه وجود دارد» همچنین بین
خود تنظیمی و تعلل ورزی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد و در نهایت نتایج حاکی از میانجی بودن
متغیر خود تنظیمی است.
Machine summary:
استاديار گروه علوم تربيتي، دانشگاه قم، ايران چکيده پژوهش حاضر با موضوع رابطه ادراک از جو کلاس و تعلل ورزي دانش آموزان: نقش واسطه اي خود تنظيمي صورت پذيرفته است.
روش پژوهش مورد استفاده در اين پژوهش توصيفي و از نوع همبستگي بود که پژوهشگر در پي شناسايي رابطه ادراک از جو کلاس و تعلل ورزي دانش آموزان: نقش واسطه اي خود تنظيمي بوده است.
ابزار گردآوري پژوهش مقياس ١٠ سوالي تعلل ورزي توسط شوارز و ايهل (٢٠٠٠) ؛ مقياس ٢٨ سوالي خود تنظيمي انگيزشي توسط ولترز (١٩٩٨)؛ پرسشنامه ٣١ سوالي ادراک از محيط کلاس جنتري گابل و ريزا ٢٠٠٢ است.
ضريب همبستگي پيرسون بين تغييرهاي فرضيه (فعاليت هاي کلاسي با تعلل ورزي ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ازآنجاکه sig کمتر از ٥% است در سطح معناداري ٩٩% فرض H١تائيد ميگردد.
ضريب همبستگي پيرسون بين تغييرهاي فرضيه (برداشت فرد از کلاس با خود تنظيمي ) (به تصویر صفحه مراجعه شود) ازآنجاکه sig کمتر از ٥% است در سطح معناداري ٩٩% فرض H١تائيد ميگردد.
تجزيه و تحليل داده ها در فصل چهار نشان داد که بين ادراک از جو کلاس و خود تنظيمي با تعلل ورزي دانش آموزان رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
فرضيه دوم: بين نقش واسطه اي خود تنظيمي با ادراک از جو کلاس و تعلل ورزي دانش آموزان رابطه معناداري وجود دارد.
يافته هاي حاصل از تجزيه و تحليل داده هادر فصل چهارم نشان داد بين نقش واسطه اي خود تنظيمي با ادراک از جو کلاس و تعلل ورزي دانش آموزان رابطه مثبت و معناداري دارد.
motivational and self-regulated components of classroom academic performance, Journal of educational psychology, 82,33-40.