Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر روش های فرزند پروری، سلامت
روانی و امید به زندگی آینده در بین مادران باردار شهر کرمانشاه بود. طرح پژوهش، تجربی از نوع پیش
آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. حجم نمونه ٣٠ نفر بود که از جامعه مذکور، به روش نمونه گیری
در دسترس انتخاب شدند. ١٥ نفر به گروه آزمایش و ١٥ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزارهای
پژوهشی مورد استفاده پرسشنامه های روش های فرزند پروری، سلامت روانی و امید به زندگی آینده بود.
گروه آزمایش در طول ٨ جلسه ی1/5 ساعته، به صورت هفتگی تحت آموزش مهارت های زندگی
دریافت کرد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد
آموزش مهارت های زندگی بر بهبود روش های فرزند پروری، سلامت روانی و امید به زندگی آینده در
بین مادران باردار موثر بود
Machine summary:
دانشجوي دکتري روانشناسي عمومي، دانشکده علوم انساني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد ايلام ، ايلام ، ايران چکيده هدف از اين پژوهش ، بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر روش هاي فرزند پروري، سلامت رواني و اميد به زندگي آينده در بين مادران باردار شهر کرمانشاه بود.
با توجه به مطالب گفته شده محقق درصدد است که اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر روش هاي فرزند پروري، سلامت رواني و اميد به زندگي آينده در بين مادران باردار را مورد بررسي قرار دهد (عباس وند، ١٣٩١).
Haynes مطالب ارايه شده ، سوال اصلي اين پژوهش اين است که آيا آموزش مهارت هاي زندگي بر روش هاي فرزند پروري ، سلامت رواني و اميد به زندگي آينده در بين مادران باردار شهر کرمانشاه تاثير دارد؟ روش پژوهش با توجه به ماهيت موضوع و هدف پژوهش ، روش پژوهش حاضر از نوع کاربردي و شيوه ي انجام گرفتن آن نيمه آزمايشي است که از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است .
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر، اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر روش هاي فرزند پروري، سلامت رواني و اميد به زندگي آينده مادران باردار شهر کرمانشاه بود که بر اين اساس سه فرضيه تدوين شد که به نتايج و تبيين آن ها پرداخته مي شود.