Abstract:
مقدمه: مدیریت دانش در سازمانها در سازمانها فراهمکننده زمینه بازخوانی ایجاد پرورش تسهیم و تبادل ارتقای سازماندهی نگهداری و انتشار دانش در سطح سازمانهاست. مطالعه باهدف بررسی تعیین ضرورت استقرار و اجرا مدیریت دانش در دانشکدهی مدیریت واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد است. این مطالعه توصیفی است و در سال 1399-1398 در دانشکدهی مدیریت واحد علوم تحقیقات انجام گرفت جامعه پژوهش شامل دانشجویان مدیریت، اساتید میباشد ابزار گردآوری داده شامل پرسشنامه استاندار است که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت و توسط نرمافزار تحلیل 24 SPSS شد. از بین افراد شرکتکننده در پژوهش، بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی 30-23 سال و کمترین فراوانی مربوط به گروه سنی بیشتر از 30 سال است. بیشترین فراوانی افراد شرکتکننده برحسب جنس مربوط به زن 83 نفر (5/58) است و همچنین کمترین فراوانی افراد شرکتکننده مربوط به مرد 117 نفر (5/41%) میباشد که افراد با مقطع کارشناسی ارشد را در برمیگیرد و برحسب مقطع تحصیلی بیشترین فراوانی مربوط به دکتری با فراوانی 190 (95%) و کمترین فراوانی را مقطع کارشناسی ارشد با فراوانی 10 (5%) به خود اختصاص داده است و بیشترین میانگین مربوط به عامل فناوری اطلاعات با و عامل میزان رتبهبندی عوامل زمینهای با 36/3 کمترین میانگین را داشتهاند. باتوجهبه نتایج بهدستآمده، وضعیت مدیریت دانش در دانشکده مدیریت واحد علوم تحقیقات در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد و میتوان نتیجه گرفت که برای استقرار مدیریت دانش فرهنگسازمانی نسبت به بقیه عوامل از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین حفظ و تقویت مولفههای موثر بر فرهنگسازمانی باید از اولویتهای دانشکده مدیریت واحد علوم تحقیقات باشد.
Knowledge Management in Organizations In organizations, it provides the ground for rereading,
creating, cultivating, sharing and exchanging, promoting, organizing, maintaining and
disseminating knowledge at the level of organizations. The aim of this study was to determine
the necessity of establishing and implementing knowledge management in the Faculty of
Management, Research Sciences Branch of Azad University. This is a descriptive study and was
conducted in 2010-2011 in the Faculty of Management, Research Sciences Branch. The research
population includes management students and professors. The data collection tool includes a
governor's questionnaire whose reliability and validity were confirmed and analyzed by SPSS 24
analysis software. Among the participants in the study, the highest frequency is related to the
age group of 23-30 years and the lowest frequency is related to the age group more than 30
years. The highest frequency of participants in terms of gender is related to women 83 people
(58.5) and also the lowest frequency of participants is related to men 117 people (41.54) which
includes people with master's degree and the highest frequency in terms of education Related
to the doctorate with a frequency of 190 (954) and the lowest frequency is allocated to the
master's degree with a frequency of 10 (54) and the highest average is related to the
information technology factor and the factor of ranking underlying factors with a minimum
average of 3.36 Have. According to the obtained results, the situation of knowledge
management in the School of Management of the Research Sciences Unit is in a relatively
favorable situation and it can be concluded that it is more important for establishing knowledge
of organizational culture than other factors, so maintaining and strengthening the components
affecting organizational culture should be priorities. School of Management is a research
science unit.
Machine summary:
نتایج بهدستآمده از این تحقیق در بهکارگیری دانش و اطلاعات روزآمد بهمنظور بهبود عملیات فرایند چگونگی خلق، انتشار Weber JM, Kopelman S, Messick DM Tomé E و بهکارگیری دانش در سازمان استفاده خواهد شد و همچنین میتوان با شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای کارای مدیریت دانش و بهکارگیری مناسب آن در صنعت مدیریت واحد علوم تحقیقات و دانشکده موردنظر باعث بهبود کیفیت عملکرد بخش مدیریت شد.
نتایج حاکی از آن است که فناوری اطلاعات در بعد تعیین هدفهای دانشی در سطح مطلوب قرار دارد یعنی فناوری موجود در دانشگاه متناسب با اهداف مدیریت دانش و وفق اهداف اصلی سازمان در دو سطح راهبردی و عملیاتی بکار گرفتهشده و دارای کارایی و اثربخشی میباشد که نتایج این تحقیق با نتایج پژوهش حاضر همسو میباشد فرضیه 3- میزان شناسایی و تجزیهوتحلیل فرهنگسازمانی در دانشکده مدیریت واحد علوم تحقیقات نسبت به مدیریت دانش چگونه است؟ در پژوهش حاضر به این نتیجه دست یافتیم که میزان شناسایی و تجزیهوتحلیل فرهنگسازمانی با میانگین 92/ 2 نسبتاً مطلوب میباشد و در بین سایر عوامل در رده نخست قرار دارد.
میتوان نتیجه گرفت که خلق دانش بهعنوان یکی از ابعاد مدیریت دانش که بر تولید دانش تأکید دارد میتواند باعث بهبود خود کارآمدی معلمان در امور آموزشی گردد نتایج این تحقیق با نتایج پژوهش حاضر همسو میباشد فرضیه 6- میزان رتبهبندی اهمیت عوامل زمینهای برای استقرار مدیریت دانش در دانشکده مدیریت واحد علوم تحقیقات تهران چقدر است؟ در پژوهش حاضر به این نتیجه دست یافتیم که میزان رتبهبندی اهمیت عوامل زمینهای با میانگین 53/2 نامطلوب میباشد.