Abstract:
جنسیت، تأثیری پدیداری پیرامون جنس و سامانهای است که در بافت فرهنگی یک جامعه و در طول تاریخ برساخته میشود. جنسیت، تماماً وابسته به خودآگاه یک جامعه نبوده بلکه ناخودآگاه جمعی، نقش مهمی در شکلگیری آن دارد. بازنمایی عکاسانة جنسیت میتواند نظرگاه مناسبی برای بررسی این موضوع باشد. میتوان اینگونه پرسید که چه رابطهای میان بازنمایی جنسیت در تصاویر عکاسی و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی یک جامعه وجود داشته است و چگونه این روابط در سطوح خودآگاه و ناخودآگاه جمعی، نوع نگرش افراد به مقولة جنسیت را سامان بخشیدهاند؟ هدف این پژوهش، بررسی این مسأله در جامعة ایرانِ دورة پهلوی است. چارچوب مفهومی این نوشتار بر آراء تبارشناختی فوکو و نظریات روانشناختی فروید و لاکان استوار است و نگارندگان میکوشند به نوعی تحلیل گفتمان (دیدمان) در اینباره دست یازند تا موضع متفاوتی را برای فهم دیگرگون موضوع فراهم آورند. بنابراین میتوان مسأله را اینگونه صورتبندی کرد که از طریق چه دیدمانی و چگونه، بازنمایی جنسیت در دورة پهلوی شکلگرفته و چگونه روابط قدرت این بازنمایی را کنترل کردهاند؟ نتایج پژوهش، نشان میدهند که جنسیت در دیدمانهای سیاسی و اجتماعی، مورد بازنمایی عکاسانه قرار گرفته است و روابط قدرت مردسالار، نظم جنسی متفاوتی را نه در شکل، بلکه در محتوای آن پدید آورده است.
Sexuality is not a natural given, rather is a socio-cultural issue and a phenomenal effect on sex that must be studied in its historical context and the different periods. Sexuality isn`t only related to the conscious rather collective unconscious has an important role to construct it. Hence, the type of attitude toward this subject has undergone epistemic and psychological constraints in every society. Representation of sexuality, in the photographic frames, can objectify these constraints, and this objectification can re-frame the sexuality. This interaction redoubles the significance of this issue. So it can be questioned what relations there are between the representation of sexuality in photographic images and socio-cultural norms of society and how these relations reform the type of the attitude toward sexuality in collective conscious and unconscious as well. The goal is to study these issues in Iran society of Pahlavi`s period. The conceptual framework of this paper is based on Foucault`s genealogical notions and Freud`s and Lacan`s psychological ideas and authors try to do a discourse (visuality) analysis to find out differently the subject from a different position. Different methodologies can support different points of view, and consequently, lead to different results. Therefore, the issue can be formulated such that through which visuality the representation of sexuality, In Pahlavi`s period, was formed, how it was constrained, and how the power relation controlled it. The significance of this paper is due to a research gap that exists in this field of study based on pictorial or photographic materials. The results suggest that sexuality was represented photographically in two political and social visualities and patriarchal power relations made two different sexual orders, not in shape but content. This study opens a window for other issues related to sex and sexuality such as body, face, and gender identity; the matters which can be discussed indirectly.