Abstract:
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل مناسب به منظور مدیریت ریسک مالی در صنعت خودروسازی با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای فازی ( ANP Fuzzy) است . در این پژوهش 13 متغییر از بین متغییرهای شناسایی شده ، مورد تایید خبرگان ومتخصصان قرار گرفت .جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران ومتخصصان شرکت خودروسازی( ایران خودرو وسایپا) می باشد .ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای جمع اوری داده ها واطلاعات از طریق پرسشنامه و از نظرات خبرگان وکارشناسان صنعت خودرو سازی استفاده شده است . جامعه خبرگان متشکل از 25 نفر خبره بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک ANP Fuzzy استفاده شده است . وبا تجزیه وتحلیل داده ها در تکنیکFuzzy ANP معلوم گردید که در بین 13 متغییر شناسایی شده اثرگذار بر ریسک مالی در صنعت خودرو سازی، معیار ریسک نقدینگی است که بیشترین اثر گذار در بین ریسک مالی دارد و در رتبه اول و از بالاترین اولویت برخور دار است . و زیرمعیار پیش بینی تقاضای بازار، تغییرات ساختاری در اقتصاد و رقابت پیچیده بازارهای داخلی به ترتیب از بالاترین اولویت ها واثرگذاری در کل سیستم را دارا می باشد .
The main purpose of This research ptovide asuitable model for financial risk management in the automotive industry using fuzzynetwork analysis process. In this study 13 variables from the identified variables were approvedby experts and specialists. The statistical population of the present study is the managers and specialists of irankhodro and saipa companies. The tools used in this study to collect data and in formation through a questionnaire and the opinions of experts and experts in the automotive industry have been used. The community of experts consists of 25 experts and the technique of fuzzy network analysis process has been used to analyze the data. Bby analyzing the data in the fuzzy network analysis process technique, it was found thet among the 13 identified variables affecting financial risk in the automotive in dusstry,liquidity risk is the criterion . which is the most effective among financial risks and is in the first place and has the highest priority. And bel0w the criterion of forecasting market demand and structural changes in the econpmy and the complex competition of domestic markets, respective ,have the highest priority.
Machine summary:
يافته ها بعد از پيگيري و بررسي و پژوهش درمقاله هاي مختلف ، کتب ، شبکه اينترنت به اين نتيجه رسيد که مديريت ريسک مالي در صنعت خودروسازي ، چهار معيار شامل (ريسک نقدينگي ، ريسک بازار، ريسک سرمايه گذاري ، ريسک کشور(سياسي )، که هرکدام داراي زيرمعيارهاي مشخصي هستند مي باشند و صنعت را به يک مدل ساختاريافته براي نوآوري و تصميم گيري و برنامه ريزي صنعت خودرو مي رساند.
جدول ٩- ماتريس اوزان نهايي زيرمعيارها نسبت به معيارهاي اصلي (رجوع شود به تصویر صفحه) معيار پيش بيني تقاضاي بازار در تحليل روش ANP با وزن نهايي ١,٥٣در صدر نمودار قرارگرفته است و زيرمعيار تغييرات ساختاري اقتصادي با وزن ١,٣٧ و رقابت پيچيده بازارهاي داخلي با وزن نهايي ١,٢٤ در رده هاي بعدي اولويت در مديريت ريسک مالي صنعت خودرو قرار دارند.
نتيجه گيري و بحث هدف اصلي اين پژوهش ارائه مدل مناسب به منظور مديريت ريسک مالي در صنعت خودروسازي با استفاده از فرايند تحليل شبکه اي فازي (ANPFuzzy) است .
و با تجزيه و تحليل داده ها در تکنيک Fuzzy ANP معلوم گرديد که در بين ١٣ متغيير شناسايي شده اثرگذار بر ريسک مالي در صنعت خودروسازي ، معيار ريسک نقدينگي است که بيشترين اثرگذار در بين ريسک مالي دارد و در رتبه اول و از بالاترين اولويت برخوردار است و زيرمعيار پيش بيني تقاضاي بازار، تغييرات ساختاري در اقتصاد و رقابت پيچيده بازارهاي داخلي به ترتيب از بالاترين اولويت ها و اثرگذاري در کل سيستم را دارا مي باشد.