Abstract:
هدف پژوهش حاضر، مقایسهی تمایز یافتگی، سبکهای هویت و خودکارآمدی اجتماعی دانشآموزان مدارس نمونه و عادی دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان است. جامعهآماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان که تعداد آنها در سال تحصیلی 97-96 بالغ بر4988 است. حجم نمونه شامل 276 دانشآموز از مدارس نمونه و مدارس عادی است که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه 45 سوالی مؤلفههای تمایزیافتگی اسکورون و فریدلندر (1998)، پرسشنامه 40 سوالی مؤلفههای سبکهای هویت بروزنسکی (1989) و پرسشنامه خود کارآمدی اجتماعی 25 سوالی کنلی (1989) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی و تحیل واریانس چند متغیری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین دانشآموزان مدارس نمونه و دانشآموزان مدارس عادی از لحاظ تمایز یافتگی (2 مؤلفه واکنش پذیری عاطفی و گریز عاطفی)، خود کارآمدی اجتماعی، مؤلفههای سبک های هویت (سبک هویت اطلاعاتی و تعهدهویتی) تفاوت معناداری (05/0> P) وجود دارد، اما در سطح (05/0> P) بین سبک هویت هنجاری، سبک هویت اجتنابی- سردرگم جایگاه من و همآمیختگی با دیگران بین دانشآموزان مدارس نمونه و مدارس عادی تفاوت معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش نشان داد که بين دانش آموزان مدارس نمونه و دانش آموزان مدارس عادي از لحاظ تمايز يافتگي (٢ مؤلفه واکنش پذيري عاطفي و گريز عاطفي )، خود کارآمدي اجتماعي ، مؤلفه هاي سبک هاي هويت (سبک هويت اطلاعاتي و تعهدهويتي ) تفاوت معناداري (٠/٠٥> P) وجود دارد، اما در سطح (٠/٠٥> P) بين سبک هويت هنجاري ، سبک هويت اجتنابي - سردرگم جايگاه من و هم آميختگي با ديگران بين دانش آموزان مدارس نمونه و مدارس عادي تفاوت معناداري وجود ندارد.
جدول (٣) ميانگين خودکارآمدي اجتماعي پسران و دختران مدارس نمونه و عادي متغير وابسته جنس گروه ميانگين عادي 99/36 پسر نمونه 109/14 خود کار آمدي اجتماعي عادي 101/51 دختر نمونه 101/11 فرضيه دوم پژوهش : بين دانش آموزان مدارس نمونه و دانش آموزان عادي مدارس از لحاظ سبک هويت اطلاعاتي تفاوت معنيداري وجود دارد.
چنانچه در جدول (٢) مشاهده ميشود تعامل بين تاثير نوع مدرسه و جنسيت بر سبک هويت هنجاري معنيدار (٠٠٧ فرضيه چهارم پژوهش : بين دانش آموزان مدارس نمونه و دانش آموزان مدارس عادي از لحاظ سبک هويت سردرگم - اجتنابي تفاوت معناداري وجود دارد.
چنانچه در جدول (٢) مشاهده ميشود تعامل بين تاثير نوع مدرسه و جنسيت بر سبک هويت هنجاري معنيدار (٠٩٥ فرضيه پنجم پژوهش : بين دانش آموزان مدارس نمونه و دانش آموزان مدارس عادي از لحاظ تعهد هويتي، تفاوت معناداري وجود دارد.
چنانچه در جدول (٢) مشاهده ميشود تعامل بين تاثير نوع مدرسه و جنسيت بر سبک هويت هنجاري تفاوت معني دار (٠٠٧ فرضيه دهم پژوهش : بين دانش آموزان مدارس نمونه و دانش آموزان مدارس عادي از لحاظ هم آميختگي با ديگران تفاوت معناداري وجود دارد.