Abstract:
دانش آموزان نیروهای فعال جامعه محسوب میشوند از آنجا که سرنوشت آینده کشور در دست آنان خواهد بود، بنابراین لازم است؛ این افراد مسئول و متعهد تربیت شوند تا جامعه را به سوی اهداف متعالی، هدایت نمایند. این تحقیق، با هدف بررسی و تعیین میزان قانونمداری و رابطه آن با هوش اخلاقی و هوش هیجانی در دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان شهرکرد، در سال 1392 انجام شد. با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به تعداد 200 نفر نمونه انتخاب شدند، با پرسشنامههای هوش هیجانی، هوش اخلاقی و قانون مداری، دادهها جمعآوری شدند. نتایج نشان داد که میزان قانونمداری کلی در دانش آموزان در حد زیاد و خیلی زیاد (84 درصد)، هوش اخلاقی (5/94 درصد) و هوش هیجانی (5/74 درصد) بودند، کلیه متغیرهای مورد بررسی در سطح کاملاً مطلوب بودند. نتایج دیگر نشان داد که بین هوش هیجانی، هوش اخلاقی با قانون مداری دانشآموزان رابطه وجود دارد و بیشترین تبیین در قانونمداری مربوط به هوش اخلاقی است, به طوری که مجذور ضریب همبستگی (R2) برابر با 296/0 است. بین هوش اخلاقی با هوش هیجانی، بین هوش هیجانی با قانون مداری، و بین هوش اخلاقی با قانون مداری دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. بین جنسیت با هوش هیجانی، هوش اخلاقی با قانون مداری رابطهای به دست نیامد؛ ولی میزان تحصیلات با قانون مداری در جامعه و قانون مداری کلی، رابطه معنی دار داشت.
Students are regarded as the active members of the society in the future they are going to take serious roles in the society, become very responsible and law obedient ones and could direct the society toward desirable goals. This study, carried out in 1392/2013 among the high school students in Shahr-e-kord in the Ministry of Education Branch One, aims to investigate the rate of observing the law and its relationship with both moral and emotional intelligence To achieve the goal, 200 samples among the students attending the schools in the mentioned area were chosen based on Koran's Formula. Then, the samples were gathered by the bifurcating multi methods via using questionnaires containing emotional and moral intelligence and observing the law. The obtained results indicate that rate of observing the law among the samples under the control was very high ( about 84% ) meanwhile the amount of moral intelligence was nearly 94.5% , and the degree of emotional one got the record of about 74.5% . This means that all the variables under the investigation were at a desirable level. Data analysis also shows that there is a significant relationship between observing the law and both emotional and moral intelligence among the students, but the most meaningful interpretation about observing the law goes to the moral intelligence. In this case the obtained multiple degree of the coefficient of (R² ) is equal to 0/269 There is a significant relationship between moral and emotional intelligence , between emotional intelligence and observing the law , and between moral intelligence and law observing which the students regarded, but there is no significant relationship between sex , emotional and moral intelligence and observing the law Furthermore ,there seems to be a significant relationship between educational level law observing norms in society and perfect observing the law.
Machine summary:
١ - Borba ٢ -Zedneck & Eschochoor فرضيات تحقيق الف : فرضيه اصلي ١-بين هوش هيجاني و هوش اخلاقي با قانون مداري دانش آموزان رابطه چند گانه وجود دارد.
جدول (٥)- آزمون ضريب همبستگي پيرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج نشان ميدهد که اين آزمون با ضريب (٠٣٥=r) و سطح معني داري(٠٠٥>p) رابطه مثبت و معنيداري بين دو متغير هوش اخلاقي باهوش هيجاني، در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان شهرکرد وجود داشته است و به اين معني که هرچه سطح هوش اخلاقي دانش آموزان بيشتر باشد، هوش هيجاني آنان نيز بالاتر است .
جدول (٦)- آزمون ضريب همبستگي پيرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج نشان ميدهد که اين آزمون با ضريب (٠٤١=r) و سطح معنيداري(٠٠٥>p) رابطه مثبت و معنيداري بين دو متغير هوش هيجاني با قانون مداري، در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان شهرکرد وجود داشته است ؛ به اين معني که هرچه سطح هوش هيجاني دانش آموزان بيشتر باشد، قانون مداري در آنان نيز بهتر است .
جدول (٧)- آزمون ضريب همبستگي پيرسون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج نشان ميدهد که اين آزمون با ضريب (٠٤٧=r) و سطح معنيداري(٠٠٥>p) رابطه مثبت و معنيداري است ، بين دو متغير هوش اخلاقي با قانون مداري، در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان شهرکرد وجود دارد به اين معني که هرچه سطح هوش اخلاقي دانش آموزان بيشتر باشد قانون مداري در آنان نيز بهتر است .