Abstract:
هدف مقاله حاضر «تبیین جامعه شناختی مؤلفه های نظم و امنیت، از نگاه دانش آموزان» و دستیابی به مؤلفه ها و شاخصهایی است که دانش آموزان برای نظم و امنیت اجتماعی در جامعه طرح میکنند. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان استان چهارمحال و بختیاری بوده-اند که از بین آن ها 30 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری خوشهای و در نهایت تصادفی ساده انتخاب شدند و طی چندین مرحله مصاحبه عمیق با این افراد تعداد زیادی شاخص برای نظم و امنیت اجتماعی به دست آمد که در مرحله بعد این شاخصها با توجه به اولویتی که دانش آموزان بیان کرده بودند در 9 مؤلفه: امنیت فردی (روانی)، امنیت اخلاقی، امنیت جسمی (جانی)، امنیت مالی، امنیت فرهنگی، نحوه برخورد نیروی انتظامی با مردم، ارتقاء کمی عملکرد آن نیرو، ارتقاء کیفی عملکرد آن نیرو، نظم و انظباط اجتماعی، دسته بندی شدند. دادههای موجود، نشان میدهد که دانش آموزان به حوزه های امنیت فرهنگی و روانی، بیش از سایر حوزه ها اهمیت دادهاند.
The article on "The sociological study of the factors order and security from the students point of view" to find the components which are projected by the students to show order and social security in the socity.The statistical population of this research includes the students from Chaharmahal-va-Bakhtiary As the sample for this research selected 30 student. They were chosen based on cluster sampling and finally we selected them ran doming. After several interviews we could find many them index for order and social security. In the next stays bound on the priority mentioned by the student we divided these index in to nine components: Individual security – moral security – Physical security – Financial security – cultural security – The way police behaves towards people – Promotion qualitative function of the police – Promotion quantitative function of the police social order and discipline. The present data show that the students take more cave about cultural and psychological security more than other areal
Machine summary:
جامعه آماري اين پژوهش ، دانش آموزان استان چهارمحال و بختياري بوده اند که از بين آن ها ٣٠ نفر به عنوان نمونه آماري با روش نمونه گيري خوشه اي و در نهايت تصادفي ساده انتخاب شدند و طي چندين مرحله مصاحبه عميق با اين افراد تعداد زيادي شاخص براي نظم و امنيت اجتماعي به دست آمد که در مرحله بعد اين شاخص ها با توجه به اولويتي که دانش آموزان بيان کرده بودند در ٩ مؤلفه : امنيت فردي (رواني)، امنيت اخلاقي، امنيت جسمي (جاني)، امنيت مالي، امنيت فرهنگي، نحوه برخورد نيروي انتظامي با مردم ، ارتقاء کمي عملکرد آن نيرو، ارتقاء کيفي عملکرد آن نيرو، نظم و انظباط اجتماعي، دسته بندي شدند.
اقشار مختلف جامعه با توجه به نحوه ارتباط با عناصر مذکور و نيز نوع نيازها، خواسته هـا و توقعاتشـان ، برداشـت خاصـي از امنيـت و شـاخص هـاي آن خواهند داشت و طبيعي است انتظار آنها از مسئولين برقرارکننده نظم و امنيت نيـز متفـاوت باشد در اين صورت دست يابي به يک نظم و امنيت مورد قبول کل جامعه نيازمند شـناخت دقيق مطالبات گروه هاي مختلف در اين حـوزه اسـت .
از سوي ديگر دست يابي به اهداف والاي تعليم و تربيت نيازمند ايجاد فضايي امن براي دانـش آمـوزان اسـت ؛ تنهـا در چنين فضايي است که احساس تعلق و تعهد نسبت به جامعه ، افزايش مييابد و فـرد منـافع جمعي را به منافع فردي، ترجيح ميدهد و هويت اجتماعي او، تقويت ميشود و ايـن امـر، قطعا انسجام اجتماعي را به همراه خواهد داشت .