Abstract:
هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگیهای جمعیت شناختی کتابداران کتابخانههای عمومی با مهارتهای ارتباطی آنها در استان خوزستان است.
روش پژوهش: روش فراترکیب با استفاده از مطالعه منابع ،دسته بندی و تحلیل آنها و سپس روش پیمایشی-تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 272 نفر از کتابداران بوده که با روش نمونهگیری انتساب متناسب، تعداد 100 نفر انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس، آزمون فی و V کرامر استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین جنسیت ، وضعیت تأهل ، مهارتهای ارتباط کلامی، غیرکلامی، و میان فردی و همچنین شهر محل خدمت رابطهای مشاهده نمیشود. همچنین با وجود مقادیر ناچیز ضریب همبستگی اسپیرمن؛ بین سن و سابقه کار پاسخگویان و مهارتهای ارتباط کلامی، غیرکلامی و میان فردی نیز رابطهای مشاهده نمیشود. ولی با توجه به مقادیر ضریب همبستگی اسپیرمن؛ بین سطح تحصیلات پاسخگویان و مهارتهای ارتباط کلامی، غیرکلامی و میان فردی رابطۀ ضعیفی مشاهده میشود.
نتیجهگیری: بین ویژگیهای جمعیت شناختی با مهارت ارتباط کلامی، غیرکلامی، میان فردی رابطهای مشاهده نمیشود. ولی بین سطح تحصیلات با این مهارتها رابطه ضعیفی وجود دارد که خود نمایانگر نقش آموزش می باشد. به عبارتی کتابداران فارغ از اینکه در کدام شهر هستند و چه ویژگیهای فردی دارند، از مهارتهای ارتباطی به طور یکسان برای ارائه خدمات بهره جویی میکنند و به طور کلی بین مهارتهای ارتباطی کتابداران با هم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی میانگین سن و سابقه کار حاکی از جوان بودن کتابداران و نیاز به دوره های آموزشی مهارتهای شغلی مستمر دارد.
Objective: Public libraries if they want to play their role in a desirable way; It is necessary to look for quality standards not in compliance with internal standards but first and foremost in the level of satisfaction of their users and customers with librarians. Therefore, the aim of this study is to investigate the relationship between demographic characteristics of public library librarians and their communication skills in Khuzestan province. Methodology: The method of achieving the research goal is the meta-combined method and then the analytical survey method. The statistical population of the study included 272 librarians of public libraries in Khuzestan province in 1399. By proportional attribution sampling method, 100 people were selected as the sample. Analysis of variance was used to analyze the differences between different age, educational and occupational groups. Kramer Phi and V tests were also used to examine the relationship between demographic characteristics and communication skills components and ICT skills. Results: The results showed that according to the chi-square values in the components of communication skills, it can be argued that there is no observed relationship between gender and marital status and verbal, non-verbal, interpersonal communication skills. Be. Due to the very large amounts of chi-square and the results of the Kramer V test, as well as the significance level, which is much higher than 0.05.