Abstract:
امروزه زندگی شخصی و شغلی افراد، ارتباط و پیوستگی قابلملاحظهای با یکدیگر دارند؛ ازاینرو، توسعه دانش نظری در زمینه برهمکنشها و روابط پیچیده میان این دو عرصه، درقالب پدیده مناسبات کار و زندگی حائز اهمیت است. هدف این تحقیق، فهم تجربه زیسته هشت نفر از زنان عضو هیئتعلمی که متصدی مناصب مدیریتی یک پژوهشگاه بودند، در زمینه مناسبات و ترتیبات بین حوزههای کار و زندگی بود. بدینمنظور، از روش پدیدارشناسی توصیفی زیستجهان تأملی داهلبرگ استفاده شد. دلیل استفاده از این روش، دستیابی به ساختاری کلی از پدیده مذکور بود که به تکتک تغییرات ایجادشده در دادهها وابسته باشد؛ نه تعمیمپذیری یافتهها. مصاحبههای عمیق با هشت نفر از اعضای هیئتعلمی زن که پست مدیریتی داشتند، انجام شد. برای تأیید قابلیت اعتماد تحلیلها و یافتهها از سه روش پرسشگری همتایان، تحلیل موارد منفی و اصالت پژوهش استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد، از دید مصاحبهشوندگان «پیشینه خانوادگی»، «ادراک خودکارآمدی»، «توان انطباقپذیری با شرایط»، «بلندپروازی و شهامت رویارویی با مصائب» و «حمایتگری خانواده و پروای مراقبت»، سویه مثبت مناسبات کار و زندگی را تشکیل میدهند. ازطرفدیگر، «قیاسهای بازدارنده»، «تلقین کلیشههای جنسیتی»، «حس ناکامی در زندگی»، «اندیشپایههای جزمی» و «مطالبهگری حوزههای کار و زندگی»، قالبهای اصلی تجربه منفی آنان از رویارویی این دو عرصه هستند.
These days, the personal and professional lives of people are closely related to each other. Hence, improvement of theoretical knowledge in the field of interactions and complex relationships between these two fields, in relation to the phenomenon of work-life relations, seems quite essential. This research is intended to investigate the lived experience of eight female faculty members holding managerial positions in a research institute in relation to the their arrangement of their work lives and everyday lives. The Dahlberg’s reflective world life of descriptive phenomenological method was used for this purpose. The reason for employing this approach was to achieve a general structure of the phenomenon depending on all individual changes made in the data, and not for the generalization of the findings. In-depth interviews were conducted with these eight female faculty members who held managerial positions. Three methods of peer questioning, negative case analysis and research originality were used for the confirmation of the reliability of the analyses and the findings. The results of data analysis revealed that, "family background", " perception of self-efficacy", "capacity to adapt to circumstances", "ambition and courage to face adversities", and "family support and care" contained the positive aspects of work-life relationships. On the other hand, "preventive comparisons", "indoctrination of gender stereotypes", "perception of failure in life", "dogmatic thinking" and "the demands of work life" composed the main negative experience of confronting these two areas.
Machine summary:
فهم تجربه زيسته مناسبات کار و زندگي در مديران زن آکادميک : رويکرد پديدارشناسي توصيفي الهام ابراهيمي تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٦/١٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١٢/١٦ چکيده امروزه زندگي شخصي و شغلي افراد، ارتباط و پيوستگي قابل ملاحظه اي با يکديگر دارند؛ ازاين رو، توسعه دانش نظري در زمينه برهم کنش ها و روابط پيچيده ميان اين دو عرصه ، درقالب پديده مناسبات کار و زندگي حائز اهميت است .
هدف اين تحقيق ، فهم تجربه زيسته هشت نفر از زنان عضو هيئت علمي که متصدي مناصب مديريتي يک پژوهشگاه بودند، در زمينه مناسبات و ترتيبات بين حوزه هاي کار و زندگي بود.
زمانيکه سمت هاي اجرايي و مديريتي در مؤسسات علمي در کنار ماهيت مشاغل دانشي اعضاي هيئت علمي قرار ميگيرد، کارراهه مضاعفي ايجاد ميشود که مديريت آن چالش هايي براي زنان در زمينه مناسبات ميان کار و زندگي ٧ ايجاد خواهد کرد.
پژوهش هاي معدودي با رويکرد مشابه براي فهم ذات تجربه زيسته مناسبات کار و زندگي ميان اعضاي هيئت علمي زن انجام شده اند.
A relational understanding of work-life balance of Muslim migrant women in the west: future research agenda.
), Handbook of Work-Family Integration: Research, Theory, and Best Practices (pp.
Women and work-life balance: a phenomenological qualitative analysis of identity, relational style, adaptive style, and drive and motivation, and the role of faith from the narrative life-story framework.
Work-Life Balance in Higher Education for Women: Perspectives of Athletic Training Faculty.
Playing all the roles: Gender and the work-family balancing act.
Gender and work-life balance: a phenomenological study of women entrepreneurs in Pakistan.