Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی برنامه درسی فلسفه برای کودکان در دوره اول متوسطه ایران است. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی میباشد. در ابتدا پس از بررسی مبانی نظری موجود در زمینه فبک و نمونهگیری هدفمند معیاری، نظرات 19 نفر از متخصصان برنامه درسی و فبک از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری و سپس با روش تحلیل تم، ساختارهای تماتیک منتج شد. در مرحله کمّی، از روش دلفی استفاده شد. برای تعیین میزان اتفاق نظر بین خبرگان، از ضریب هماهنگی کندال و برای ارزیابی روایی محتوایی پرسشنامه، از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) و برای بررسی پایایی، از آلفای کرونباخ استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق تعداد 135 مولفه برنامه درسی فبک برای دوره اول متوسطه ایران شناسایی و مدل مفهومی در قالب عناصر دهگانه اکر طراحی شد که در قالب 10 بعد، منطق یا چرائی (26 شاخص)، اهداف (39 شاخص)، ویژگیهای محتوا (8 شاخص)، فرمهای محتوا (7 شاخص)، روشهای یاددهی-یادگیری (13 شاخص)، ویژگیهای تسهیلگر (12 شاخص)، ویژگیهای محیط آموزش (4 شاخص)، ارزشیابی (19 شاخص)، گروهبندی (3 شاخص) و زمان (4 شاخص)، اولویت بندی شدند.
The main purpose of this study is to explain a model of philosophy for children curriculum for junior high schools (grades 7 through 9) in Iran. The research approach is exploratory mixed type. At first, after reviewing the theoretical foundations in the field of P4C and purposeful sampling, the opinions of 19 curriculum experts and P4C specialists were collected through semi-structured interviews and then thematic structures were obtained by theme analysis method. In the quantitative step, the Delphi method was used. To determine the degree of consensus among experts, Kendall coordination coefficient and to evaluate the content validity of the questionnaire, relative content validity coefficient (CVR) and content validity index (CVI) and to assess the reliability, Cronbach's alpha was used. Based on the research results, 135 components of the P4C curriculum for the first year of high school in Iran were identified and a conceptual model was designed in the form of ten Akker elements. In the form of 10 dimensions, logic or reasoning (26 indicators), goals (39 indicators), content features (8 indicators), content forms (7 indicators), teaching-learning methods (13 indicators), facilitator features (12 indicators) The characteristics of the learning environment (4 indicators), evaluation (19 indicators), grouping (3 indicators) and time (4 indicators) were prioritized.
Machine summary:
براساس نتایج تحقیق، تعداد 135 مؤلفۀ برنامۀ درسی فبک برای دورۀ اول متوسطۀ ایران شناسایی و مدل مفهومی در قالب عناصر دهگانۀ ون دن اکر طراحی شدند که در قالب ده بعد منطق یا چرایی (26 شاخص)، اهداف (39 شاخص)، ویژگیهای محتوا (6 شاخص)، فرمهای محتوا (7 شاخص)، روشهای یاددهی ـ یادگیری (13 شاخص)، ویژگیهای تسهیلگر (12 شاخص)، ویژگیهای محیط آموزش (4 شاخص)، ارزشیابی (19 شاخص)، گروهبندی (3 شاخص)، و زمان (4 شاخص) اولویتبندی شدند.
شاخصهای بهدستآمده برای این بعد از مدل برنامۀ درسی فبک با نتایج گزارششده در مطالعات نصیری اعلا و دیگران (1389)، سیمکانی (1393)، قبادیان (1397)، فلاح مهنه و دیگران (1397)، معتمدی محمدآبادی و دیگران (1398)، حبیبی کلیبر و بهادری خسروشاهی (1399)، لیپمن (Lipman 1991)، کندی (Kennedy 2004)، فیشر (Fisher 2005)، موریس (Murris 2008)، گور (Gur 2011)، دیالیمپیو و تچر (D’Olimpio and Teschers 2016)، و گوررد و دیگران (Gorard et.
شاخصهای بهدستآمده برای این بعد از مدل برنامۀ درسی فلسفه برای کودکان با نتایج گزارششده در مطالعات کریمیان و دیگران (1396)، موریس (Murris 2000)، ون دن اکر (Van den Akker 2007)، بیمن (Beaman 2009)، و اسکوفیلد (Schofield 2010) همخوانی دارد.
نتایج بهدستآمده نشان داد که براساس مدل تأییدشده توسط خبرگان حوزۀ فبک، مؤلفههای آموزش فلسفه برای کودکان در دورۀ اول متوسطۀ ایران براساس الگوی برنامۀ درسی ون دن اکر در قالب ده بعد شامل 1.