Abstract:
هدف اصلی پژوهش شناسایی مهم ترین شاخص های بکار رفته در ارزیابی کارایی کتابخانههای دانشگاهی است که در متون پیشین با رویکرد تحلیل پوششی دادهها به ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی پرداختهاند. این پژوهش از نوع توصیفی و به روش تحلیلی انجام گرفتهاست بدین معنی که برای این کار بیش از 40 پژوهش که با رویکرد تحلیل پوششی دادهها انجام شده بود مورد بررسی و تحلیل قرارگرفت و شاخصهایی که آنها برای ارزیابی کارایی بکار برده بودند، پس از استخراج، با روش دلفی تأیید و ارائه شد. پس از بررسی شاخصهای بکار رفته در پژوهشهای پیشین و مشخص شدن شاخصها، 14 شاخص به عنوان شاخصهای اصلی ورودی و 14 شاخص خروجی مشخص گردید. در نهایت با ادغام و یا حذف برخی از شاخصها، ده شاخص ورودی و پنج شاخص خروجی مشخص شد. با توجه به کاربردی بودن رویکرد تحلیل پوششی دادهها برای ارزیابی کارایی و عدم پژوهش با این رویکرد برای ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی در کل کشور، این پژوهش از نوآوری و اصالت جدیدی برخوردار است.
The aim of this study is to identify the most important indicators used in
evaluating the performance of university libraries in the literature with the
DEA to evaluate academic libraries have. Using descriptive method and
reviewing 40 the literature related to data envelopment analysis to
evaluate academic libraries, common assessment indicators of them were
identified. Then, a model was developed based on the assessment
indicators. After reviewing the indicators used in previous studies and
identifying indicators, 14 input and 14 output indicators were identified as
the main indicators. Finally, in order of priority, the ten input indicators and
five output indicators was determined. Due to lack of research with the DEA
and its applicability to evaluate the performance of academic libraries in
the country, this research is a new innovation and originality.