Abstract:
در دوران کنونی، دانش به عنوان یک منبع راهبردی انگاشته میشود و راهبردها، رویهها و ابزارهای تقویت اشتراک دانش به یکی از مهمترین چالشهای سازمانها بدل شده اند. علیرغم پژوهشهای انجام شده در زمینۀ به اشتراکگذاری، کسب و خلق دانش، ادبیات مربوطه هنوز برای ارزیابی عوامل مؤثر بر به اشتراک گذاری دانش کافی نیست. در جوامع امروزی محیط های دانشگاهی از مهمترین مراکز تولید دانش هستند، که از جمله ارزشمندترین تولیدات آنها، به انواع مقاله های علمی، پژوهشی، ترویجی،گزارش علمی و فنی، پایان نامه وکتاب میتوان اشاره کرد. این دانش صریح، توسط اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران تولید و می تواند به اشتراک گذاشته شود. هدف این پژوهش، توصیف، تحلیل و ترکیب نتایج برخی از پژوهشهای پیشین انجام شده در ایران در زمینۀ عوامل مؤثر بر به اشتراک گذاری دانشِ صریح با استفاده از روش فراتحلیل است. جامعۀ آماری، تعدادی از پژوهشهای انجـام شـده در ایران در مـورد به اشتراک گذاری دانشِ صریح در محیطهای دانشگاهی از ابتدای سال 1381 تا پایان سال 1395 که در پایگاه اطلاعات پایان نامه ها و رساله های ایران (گنج) ثبت شدهاند و یا در مجلات علمی پژوهشی داخل کشور انتشار یافتهاند، است. پس از بررسی 9 عنوان پژوهش با شرایط مناسب برای ورود به فراتحلیل مانند روایی و پایایی مناسب، روش نمونهگیری و آماری صحیح، فرضیه و سؤالات مناسب با موضوع پژوهش، دادههای آماری کافی و سطح معناداری انتخاب شدند، برای محاسبه اندازه اثر هر یک از عوامل مؤثر از نرم افزار stata استفاده گردید. نتایج فراتحلیل نشان دادکه عوامل تعهد، فرهنگ سازمانی، ارتباطات کارکنان، پاداش، پشتیبانی فناوری اطلاعات، ساختار سازمانی به ترتیب بر به اشتراک گذاری دانش صریح تأثیر معنیداری دارند و عامل ویژگی شخصیتی تأثیری بر به اشتراک گذاری دانش صریح ندارد.
In the current era, knowledge is considered as a strategic resource. Strategies, procedures and tools for enhancing knowledge sharing have become one of the most important challenges facing organizations. The purpose of this research is describe, analysis and combination of recent researchs results in the field of factors influencing on explicit knowledge sharing in iran. This research uses meta analysis. The study population is the some researchs about explicit knowledge sharing in academic area in iran that register in thesis information database (irandoc) or publish in scientific magazines in 2002-2016 years. After survey, 9 researchs select with adequate and suitable terms for meta analysis for example ( proper validity and reliability, correct sampling, proper questions and hypothesis, adequate statistical data and Significance). the stata software uses For computing effect size. The results prove commitment, organization culture, communication, reward, information technology, organization structure have significant effect on explicit knowledge sharing respectively and personality dosent have effect on explicit knowledge sharing.