Abstract:
زمینه و هدف: نوآوری سازمانی و بهبود نگرشهای شغلی از پیشنیازهای اساسی بهرهوری پایدار در سازمان هستند. هدف از انجام این پژوهش، مطالعه نقش سرمایه اجتماعی در تحقق نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با تبیین نقش میانجی مدیریت منابع انسانی پایدار است. روششناسی: پژوهش حاضر از جنبه هدف کاربردی و ازنظر ماهیت، پژوهشی توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان به تعداد 400 نفر بود که تعداد 196 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استاندارد استفاده شد. یافتهها: تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار آموس نشان داد که سرمایه اجتماعی به طور مستقیم بر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (میزان ضریب تاثیر به ترتیب 638/ 0 و468/ 0) تاثیر دارد. همچنین سرمایه اجتماعی به طور غیرمستقیم از طریق مدیریت منابع انسانی پایدار بر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (میزان ضریب تاثیر به ترتیب 145/ 0 و 321/ 0) تاثیر دارد. نتیجهگیری: مدیران برای نوآوری سازمانی و رفتارهای فرا نقشی باید تلاش کنند تا اعتماد و تعاملات سازمانی و نیز کیفیت زندگی کاری و استقلال شغلی در سازمان ارتقا یابد.
Background and Aim: Innovation in the organization and improvement of job attitudes are among the basic prerequisites for sustainable productivity in the organization. The purpose of this study is to explain the role of social capital in the realization of organizational innovation and organizational behavior by explaining the mediating role of sustainable human resource management. Methodology: This research is applied and descriptive-survey. The statistical population of the study includes the staff of the National Petroleum Products Distribution Company of Kerman region with 400 people, of which 196 people were selected as statistical samples. In other to collect data was used standard questionnaire. Results: An examination of the research results using the Structural Equation Modeling technique with the help of Amos software showed that The results showed that Innovative staff behavior in organization and organizational citizenship behaviors through social capital directly and as well as indirectly through sustainable human resource management can be realized. Conclusion: Achieving organizational innovation and organizational citizenship behavior depends on promoting social capital and developing sustainable human resource management. management and consequently innovative staff behavior and organizational citizenship behavior.
Machine summary:
خامه چی و رنگریز (١٣٩٨) و پناهی (١٣٩٨) در تحقیق خویش به این نتیجه رسیدند که کیفیت زندگی کاری و مسئولیت پذیری یکی از پیامدهای سرمایه اجتماعی در سازمان ها است و به هر میزانی که سرمایه اجتماعی و به تبع آن اعتماد سازمانی بیشتر باشد نگرش های مثبت شغلی در کارکنان شکل می گیرد و به ایجاد تعادل کار – زندگی و مسئولیت پذیری نقش مهمی منجر می شود؛ بنابراین ، فرضیه سوم پژوهش به شرح زیر پیشنهاد می شود؛ فرضیه سوم : سرمایه اجتماعی بر مدیریت منابع انسانی پایدار تأثیر مثبت و معنی داری دارد.
Kassa & Hassan با توجه به آنچه در بخش های قبلی عنوان شد (مبنی بر اینکه سرمایه اجتمـاعی بـر مـدیریت منابع انسانی پایدار، نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تأثیر دارد)، نتایج تحقیقات میدهـد که سرمایه اجتماعی در سازمان باعث تعادل زندگی – کار و کیفیت زندگی کار می شود و به تبع آن نگرش های شغلی افزایش پیدا می کند (اردلان و همکاران ، ١٣٩٤).
Vihari & Rao یافته ششم نشان داد که مدیریت منابع انسانی پایدار در تأثیر سرمایه اجتمـاعی بـر نوآوری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی نقش میانجی دارد.