Abstract:
زمینه: تحقیقات نشان داده اند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش انعطاف پذیری روان شناختی می شود و درمان راهحل محور نگرش و نحوه بیان مراجع را از صحبت کردن درباره مشکل به صحبت کردن درباره راهحل تغییرمی دهند(باکوم 2008 ). هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و راه حل محور بر نظم جویی هیجان زوجین شهر تهران بود. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 45 نفر زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره پرهام بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گروه اول درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه دوم درمان راه حل محور و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. پژوهش با کمک پرسشنامه نظم جویی هیجان ERQ گراس و جان (2003) انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج بیانگر تأثیر آموزش بر نظم جویی هیجان(0/001p) زوجین گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بود. یافته ها نشان می دهند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و راه حل محور بر نظم جویی هیجان زوجین تأثیر گذار بوده است و از مشکلات آنها می کاهد.
Background: Research has shown that acceptance and commitment-based therapy increases psychological flexibility and the treatment of Solution-oriented therapy changes the attitude and way of expressing references from talking about a problem to talking about a solution (Bakum 2008). Aims: The purpose of this research is effectiveness, Acceptance and commitment based therapy was based on the emotional regulation of couples in Tehran. Method: The research method was semi-experimental with pretest-posttest and follow-up with the control group the sample consisted of 45 couples who were referred to Parham Medical Advice Center who were selected by available sampling method and were randomly assigned into two groups of experimental and control. For the first group, treatment was based on acceptance and commitment, and for the second group, the solution-based treatment and the control group did not receive any training. The research was carried out with the help of the ERQ Grass and Jon (2003) emotional regulation Questionnaire. For analysis of data, repeated variance analysis was used. The results indicated the effect of education on emotional regulation (p