Abstract:
امروزه تحریمها بهصورت گسترده و فشرده اقتصاد کشور را با دشواری مواجه کرده و بر همین اساس باید الزاماتی تدوین شود که بتواند اقتصاد کشور را به سمت عبور از این گردنه دشوار هدایت کند. اقتصاد مقاومتی تنها راه مقابله با این مشکلات است. هدفاین تحقیق «ارائه الزامات دانشبنیان کردن اقتصاد در چهارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» است. بهطور کلی از منظر دین، دانش عنصری قوامافزا و اقتدارآفرین است؛ در نتیجه اقتصادی که بر بنای علم ساخته شده باشد، اقتدارآفرین و مقاوم است. سوال اصلی تحقیق در راستای هدف تحقیقاین است که الزامات دانشبنیان کردن اقتصاد در چهارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی کدامند؟ نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی- توسعهای است و از نظر روش گردآوری دادهها، در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار دارد که با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. جهت جمعآوری دادهها در بخش کتابخانهای از اسناد بالادستی، رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری، کتب، مقالات و سایتهای اینترنتی فارسی و لاتین استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. براساس نتایج تحقیق و در تحلیلهای انجام شده در این پژوهش برای آنکه بتوانیم تصویر واقع بینانهای از وضعیت موجود ارائه دهیم، الزامات، اهداف و سیاستهای اقتصاد دانشبنیان در چهارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تبیین و توصیف گردیده و براین اساس، الگوی مناسبی ارائه شده است.
Today, widespread and intensive sanctions are making it difficult for the country's economy, and accordingly, requirements must be formulated that can lead the country's economy to cross this difficult gorge. The resistance economy is the only way to deal with these problems. The purpose of this study is to "provide the requirements for knowledge-based economics in the context of the general policies of the resistance economy." As a result, an economy based on science is authoritarian and resilient. The main research question in line with the purpose of the research is what are the requirements for knowledge-based economics in the context of the general policies of the resistance economy? The type of research is applied-developmental in terms of purpose and in terms of data collection method is in the category of descriptive-survey research which has been done by qualitative content analysis method. Upstream documents, guidelines and statements of the Supreme Leader, Persian and Latin books, articles and websites were used to collect data in the library section. Data collected using the method Content analysis was analyzed. Based on the results of the research and in the analyzes performed in this research, in order to be able to provide a realistic picture of the current situation, the requirements, goals and policies of knowledge-based economy are explained and described within the general policies of resistance economics. Properly provided
Machine summary:
سوال اصلي تحقيق در راستاي هـدف تحقيق اين است که الزامات دانش بنيان کردن اقتصاد در چهارچوب سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي کدامند؟ نـوع تحقيق از نظر هدف ، کاربردي- توسعه اي است و از نظر روش گردآوري داده هـا، در دسـته تحقيقـات توصـيفي - پيمايشي قرار دارد که با روش تحليل محتـواي کيفـي انجـام شـده اسـت .
براساس نتايج تحقيق و در تحليل هاي انجام شده در اين پژوهش براي آنکه بتوانيم تصوير واقـع بينانـه اي از وضعيت موجود ارائه دهيم ، الزامات ، اهداف و سياست هاي اقتصاد دانش بنيان در چهـارچوب سياسـت هـاي کلـي اقتصاد مقاومتي تبيين و توصيف گرديده و براين اساس ، الگوي مناسبي ارائه شده است .
فوسس و همکاران (٢٠١٤)، در تحقيق با عنوان «اقتصاد دانـش بنيـان در اتحاديـه اروپـا، جايگاه روماني » با استفاده از تحليل خوشه اي روي داده هاي حاصـل از تحليـل مؤلفـه هـاي اصلي شاخص هاي راهبرد براي کشورهاي مورد پژوهش تـلاش کردنـد تـا بـه جايگـاه ٢٧ کشور اتحاديه اروپا از منظر اقتصاد دانش بنيان پي ببرند.
279 جدول ٦ الزامات فرهتگي اقتصاد دانش بنيان در چهارچوب سياست هاي کلي اقتصاد مقاومتي پس از تحليل کيفي(توسط نويسندگان ) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتيجه گيري يافته هاي اين تحقيق نشان ميدهد که اقتصاد دانشي به روش توليدي گفته ميشـود کـه در آن از دانش براي ايجاد ارزش افزوده محسوس يا غير محسوس استفاده ميشود.