Abstract:
رشد روزافزون شهرها و جمعیت شهری استفاده از وسایل حملونقل شخصی را افزایش داده که این عامل باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شده است که در چند دهه اخیر با مطرح شدن مفهوم توسعه پایدار شهری، مدیران شهری باید برنامههای خود را در جهت توسعه پایدار به کار گیرند. با توجه به اینکه مسیرهای دوچرخهسواری به عنوان یک اقدام در جهت توسعه پایدار قرار دارد. این پژوهش بر آن است که مکانگزینی مسیرهای دوچرخه را با معیارهای مشخص بر اساس نظرات کارشناسان و با استفاده از مدل ANP و نقشههای GIS را ارائه نماید. جهت دستیابی به هدف اقدام به وزندهی معیارها توسط 42 کارشناس از طریق پرسشنامههای مقایسات زوجی و وزندهی مذکور توسط فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) صورت گرفت. برای حل مسائل، وزنهای بدست آمده در روش ANP به عنوان ورودی و بردار اهمیت نهایی مدل در لایههای نرمافزار GIS وارد میشود. پس از آن با تعریف شعاع تمایل به سفر با دوچرخه در هر کاربری و وزنگیری هر لایه و با ادغام نهایی لایههای انواع کاربری و تراکم جمعیت با یکدیگر پهنه وزنی نهایی به دست آمد که با ترکیب لایه شبکه دسترسی موجود، مسیرهای نهایی با احتراز اولویت تعیین گردید. خروجی مدل ANP نشان داد که به ترتیب زیرمعیارهای کاربری مسکونی با 17 درصد، جمعیت خیلی متراکم با 16 درصد، کاربری بازار ایرانی با 14 در صد و همچنین کاربری تجاری اداری همراه با جمعیت متراکم با 12 درصد، به ترتیبب یشترین اهمیت و تأثیر را در اولویتبندی مسیر ویژه دوچرخه در شهر جدید اندیشه داشتند.
Growing cities and urban populations have increased the use of personal
transportation. This factor has caused many problems. In recent decades, with the
introduction of the concept of sustainable urban development, city managers must use
their plans for sustainable development. Given that cycling routes are a measure of
sustainable development. This research intends to provide the location of bicycle paths
with specific criteria based on the opinions of experts and using the ANP model and
GIS maps. In order to achieve the goal, the criteria were weighted by 42 experts
through pairwise comparison questionnaires and the weighting was done by the
network analysis process (ANP). To solve the problems, the weights obtained in the
ANP method are entered as input and the final significance vector of the model in the
GIS software layers. To solve the problems, the weights obtained in the ANP method
are entered as input and the final significance vector of the model in the GIS software
layers. The output of ANP model showed that the sub-criteria of residential use with
17%, very dense population with 16%, and use of Iranian market with 14%,
respectively. Also, commercial and office use with a dense population of 12%,
respectively, had the greatest importance and impact in prioritizing the bicycle path in
the new city.:
Machine summary:
انتخاب بهترين مسير ويژه دوچرخه در حمل و نقل شهري با استفاده از GIS (نمونه موردي : شهر جديد انديشه ) 1 هومن رحيمي گروه عمران ، دانشکده فني و مهندسي ، شهر قدس ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران علي پايدار گروه عمران ، دانشکده فني و مهندسي ، ملارد، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٣/١٩ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٧/٢٠ چکيده رشد روزافزون شهرها و جمعيت شهري استفاده از وسايل حمل ونقل شخصي را افزايش داده که اين عامل باعث بروز مشکلات بسيار زيادي شده است که در چند دهه اخير با مطرح شدن مفهوم توسعه پايدار شهري , مديران شهري بايد برنامه هاي خود را در جهت توسعه پايدار به کار گيرند.
در اين مطالعه ابتدا به گردآوري فاکتورهاي مورد نياز جهت تعيين مسيرها و انتخاب شاخص ها و معيارها از طريق مطالعات کتابخانه اي و مصاحبه با کارشناسان خبره مسائل حمل ونقل شهري پرداخته ، سپس به کمک ابزار پرسشنامه و فرآيند تحليل شبکه اي (ANP)، به وزن دهي شاخص ها پرداخته شده و پس از جمع آوري و ساخت لايه هاي اين شاخص ها و پياده سازي آن در محيط نرم افزار GIS به انتخاب بهترين مسيرهاي ممکن و جانمايي آن بر روي نقشه شهر پرداخته و اولويت بندي آن به تفصيل مورد بررسي قرار خواهد گرفت .
References Asadollahi, Reza, Saffarzadeh, Mahmoud and Mamdouhi, Amirreza, 2011, Presenting a model for designing a network of cycling routes: A case study of Qom city, Research Journal of Transportation, Volume 8, Number 2 (27), 114-101.
Akbari Motlagh, Ali; Omidi Birgani, Fatemeh, 2012, The Role of Bicycles in Ahvaz Urban Traffic, 9th International Congress of Civil Engineering Al-Ebrahim, Peyman, 2002, Development of the process of cycling development in cities with a special focus on physical planning, Master Thesis, Iran University of Science and Technology, Faculty of Architecture and Urban Planning.