Abstract:
امروزه توسعه کارآفرینی از سازندهترین راهکارهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق محروم و روستاها به حساب میآید و به دلیل تسلط بخش کشاورزی در اغلب مناطق روستایی، تاکید عمده بر کارآفرینی روستایی است.. در این راستا، گردشگری کشاورزی (آگروتوریسم) تجربه بسیار مناسبی را برای بازدید کنندگان که به دنبال کار در مزرعه، باغ، دسترسی به طبیعت، گشت و گذار و تجارب فرهنگی هستندفراهم و از طرف دیگر به کشاورزان کمک میکند تا پویایی و دوام کشاورزی را حفظ و اقتصاد خود را تنوع ببخشند. پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی توسعه کارآفرینی روستایی مبتنی برگردشگری کشاورزی میباشد. این پژوهش در چار چوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام وابزار جمع آوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده وبه منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از خبرگان آشنا به مباحث گردشگری روستایی، کارآفرینی روستایی، مسئولان محلی وصاحب نظران فرا محلی مصاحبه انجام گرفته است نتایج در قالب مدل پارادایمی، شامل گردشگری کشاورزی به عنوان مقوله محوری و شرایط علی (ارکان و کالبد محیطی وزیست بومهای طبیعی)، عوامل زمینهای (اثرات زیست محیطی، آموزش پایه، صنایع دستی وروستایی و زیر ساختهای ملموس)، شرایط مداخله گر (اثرات انگیزشی، زیر ساختهای ناملموس وفرهنگ وآئینها)، راهبردها (توسعه وتحول، شاخصها، آموزشهای کاربردی و ایجاد کارگاههای مشارکتی) وپیامدهای آن (رشد اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی، توسعه فرهنگ کارآفرینی) قرار گرفت.
Today, entrepreneurship development is one of the most constructive strategies for
economic, social and cultural development of deprived areas and villages, and due to
the dominance of agriculture in most rural areas, the main emphasis is on rural
entrepreneurship. In this regard, agricultural tourism (agro tourism) experience It is
also very suitable for visitors who are looking for work on the farm, garden, access to
nature, sightseeing and cultural experiences, and on the other hand helps farmers
maintain the dynamism and sustainability of agriculture and diversify their economy.
The present study seeks to design a model of rural entrepreneurship development
based on agricultural reversal. This research is a quasi-structured interview in the
framework of a qualitative approach and using data research method of the Foundation
to collect data and to collect information, with Targeted sampling method has been
used with 30 experts familiar with rural tourism, rural entrepreneurship, local officials
and meta-local interviews. Environmental body and natural ecosystems), background
factors (effect Environmental education, basic education, handicrafts and rural
infrastructure and tangible infrastructure), intervening conditions (motivational effects,
intangible infrastructure, culture and rituals), strategies (development and
transformation, indicators, practical training and creation of participatory workshops)
and consequences It was (economic, social and cultural growth, development of
entrepreneurial culture).
Machine summary:
يافته هاي پژوهش ، نشان دهنده استخراج بالغ بر٥٤٦ مفهوم اوليه و١٥٨کد باز از مصاحبه ها و نيز احصاء ٢٥ مقوله که در قالب مدل پارادايمي ، شامل گردشگري کشاورزي به عنوان مقوله محوري و شرايط علي (ارکان و کالبد محيطي وزيست بومهاي طبيعي )، عوامل زمينه اي (اثرات زيست محيطي ، آموزش پايه ، صنايع دستي وروستايي و زير ساخت هاي ملموس )، شرايط مداخله گر(اثرات انگيزشي ، زير ساخت هاي ناملموس وفرهنگ وآئين ها)، راهبردها (توسعه وتحول ، شاخص ها، آموزشهاي کاربردي و ايجاد کارگاههاي مشارکتي )وپيامد هاي آن (رشد اقتصادي ، اجتماعي وفرهنگي ، توسعه فرهنگ کارآفريني )قرار گرفت .
مباني نظري ، ادبيات وپيشينه تحقيق پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از گردشگري کشاورزي يا آگروتوريسم که خود از زير شاخه هاي گردشگري روستايي مي باشد، مدل توسعه کارآفريني روستايي را براي اولين بار در روستاهاي شاخص استان يزد تدوين و تشريح نمايد.
در اقتصاد ايران نيز گردشگري روستايي مي تواند با توجه به گوناگوني محيطي و مزيت هاي نسبي موجود در اين حوزه ، به عنوان يکي از عرصه هاي تنوع بخشي به اقتصاد روستايي مد نظر قرار گيرد، به گونه اي که در شرايطي که بسياري از فعاليت هاي اقتصاد روستايي و سطح درآمد کشاورزي ، طي دهه هاي اخير دچار افول شديد شده و افزايش نرخ بيکاري ودر نتيجه خروج نسل جوان وتحصيل کرده از جامعه روستايي ، توسعه روستاها را به مخاطره انداخته است ، توسعه کارآفريني در زمينه گردشگري و بروز خلاقيت و کارآفريني در نواحي روستايي مي تواند تا حدودي اين مناطق را از رکود و انزوا خارج کند وموجب تنوع فرهنگي و توسعه روستايي گردد(٢٠١٢.
(2019) Agritourism, an approach to sustainable rural development (case study: Agricultural tourism site in northern Thailand).