Abstract:
این مقاله به بررسی و تحلیل سیاستهای اقتصادی دولت احمدی نژاد در قالب حکمرانی خوب میپردارد. بانک جهانی شاخصهایی برای حکمرانی خوب در نظر گرفته است که بر اساس این شاخصها دولت احمدی نژاد ارزیابی میگردد. موارد بررسی شده شامل مسکن مهر، هدفمندی یارانه، تورم و نقدینگی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال است که دادههای موجود نشان میدهد که با تعریف حکمرانی خوب انطباق ندارد. نتایج حاصل از برسی و تحلیل نشان می دهد: 2- در بخش مسکن و مخصوصا با تصویب قانون مسکن مهر در سال 2931 ؛ طی 3 سال میانگین قیمت مسکن در تهران از مترمربعی 103 هزار تومان به 1 میلیون و 112 هزار تومان افزایش پیدا کرد و در دولت دوم وی، عرضه مسکن با رکورد مواجه شد و تولید مسکن مهر باعث ارزانی و ثابت ماندن قیمت مسکن نشد. 1- میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانهها نشان دهنده کسری 91 هزار میلیارد تومانی درآمد است. کاهش درآمد نیز موجب شد تا دولت به چاپ و انتشار اسکناس روی بیاورد که موجبات افزایش نقدینگی و تورم گردید. 9- در بخش کارآفرینی و ایجاد اشتغال بین سالهای 2930 تا 2912 ، معادل تفاوت جمعیت شاغلان در این سالها است و به عبارتی برای 1 هزار نفر ایجاد اشتغال شد که رقم خوبی نیست. 0- در موضوع تورم به دلیل عدم توانایی قوه مجریه در حفظ تعادل عرضه و تقاضا در بازار، تورم فزایندهای شکل گرفت. رابطه عرضه و تقاضا بیش از پیش به هم خورد طی هشت سال دولت احمدی نژاد کمترین نرخ تورم به سال 2930 با نرخ 2200 درصد مربوط بود و بیشترین نرخ تورم به سال 2912 با 9203 درصد بوده است.
This article examines and analyzes the economic policies of the Ahmadinejad government in the form of good governance. The World Bank has set criteria for good governance, based on which the Ahmadinejad government is evaluated. The items surveyed include Mehr housing, subsidy targeting, inflation and liquidity, entrepreneurship and job creation, which the available data show does not fit the definition of good governance. The results of the survey and analysis show: 1- In the housing sector and especially with the approval of the Mehr Housing Law in 2007; During 8 years, the average price of housing in Tehran increased from 648 thousand tomans per square meter to 2 million and 761 thousand tomans, and in his second government, the supply of housing faced a record and the production of Mehr housing did not cause cheap and stable housing prices. 2- The amount of revenue from targeted subsidies shows a deficit of 32,000 billion tomans of revenue. The decline in revenue also led the government to print banknotes, which increased liquidity and inflation. 3- In the field of entrepreneurship and job creation between 2005 and 2012, it is equivalent to the difference in the population of employees in these years, and in other words, employment was created for 9,000 people, which is not a good figure. 4- In the issue of inflation, due to the inability of the executive branch to maintain the balance of supply and demand in the market, increasing inflation was formed. The relationship between supply and demand has become more and more disturbed during the eight years of Ahmadinejad's government. The lowest inflation rate w1as related to 2005 with a rate of 10.4 percent and the highest inflation rate was in 2012 with 30.5 percent.
Machine summary:
انقلب اسلمي ايران که اساسا به منظور دستيابي به حکمراني خوب تحت رهبري امام خميني)ره( در سال ٢٩٣١ اتفاق افتاد، بعد از چهار دهه با اين ابهام و سئوال مواجه است که آيا حکمراني خوب در ايران اسلمي اتفاق افتاد؟ با عنايت به اين که مطالعه کل ٠٢ ساله انقلب امکان پذير نيست، به همين علت دو دوره رياست جمهوري احمدي نژاد که با سياست اقتصادي مبتني بر اقتصاد اسلمي و عدالت روي کار آمد و سياست »آوردن پول نفت بر سر سفرههاي مردم« را اجرايي کرد و به صورت پرداخت يارانه بازتاب يافت، به عنوان نمونه مورد بررسي قرار مي گيرد تا تعيين گردد پرداخت يارانه، توليد مسکن مهر و کارآفريني و ايجاد اشتغال که در پي عدالت اسلمي بود تا چه اندازه اين سياستها با تعريف بانک جهاني از حکمراني خوب انطباق دارد؟ اهميت و ضرورت بررسي حکمراني براي تداوم و استمرار خود نظام است تا به بهبود سازوکارهاي تخصيص منابع، فرايندهاي تدوين ، انتخاب و اجراي خط مشي ها و روابط بين شهروندان و حکومت بپردازد و توجه به حکمراني خوب و دولت احمدي نژاد کمک ميکند تا اصولي چون مشارکت جويي و ارتقاي حقوق بشر و نقش سياستهاي اقتصاد سياسي دوران حاکميت او معلوم گردد و اين مهم از طريق نقد و بررسي امکان پذير است.
Mosalla nejad, Abbas, Yazdani Zazarani, Mohammad Reza (2012) A posteriori evaluation of the implementation of the first phase of the implementation of the law on targeted subsidies from the perspective of results, Iranian Journal of Social Development Studies, Year 6 / Issue 1 / Winter.
Self-employment versus unemployment (Iran case), Quarterly Journal of Economic Research, Year 8, Number One. 41.