Abstract:
. شهرهای هوشمند از قابلیتهای فناوریهای نوظهوری چون اینترنت اشیا و کلان دادهها، برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای دستگاههای هوشمند به منظور بهبود زیرساختها و افزایش کیفیت خدمات عمومی استفاده میکنند که این امر منجر به حجم عظیمی از سرمایهگذاریهای مالی و نوآوری در مدلهای کسبوکار در این حوزهها گردیدهاست. در این میان چالشها در بکارگیری مدلهای کسبوکار به ویژه در پروژههای شهر هوشمند که طیف متنوعی از ذینفعان را در برمیگیرد افزایش یافتهاست و دادههای جمعآوری شده توسط حسگرها و ابزارهای هوشمند، فرصتهای جدیدی را برای خلق و کسب ارزش ایجاد نمودهاند. در این راستا، شناسایی شاخصهای موثر بر مدلهای کسبوکار در این حوزه برای اطمینان بخشی از ارزش آفرینی و بهرهوری از ارزش افزوده ایجاد شده، امری ضروری تلقی میگردد که تا کنون به آن پرداخته نشدهاست. این پژوهش با هدف شناسایی و طبقهبندی شاخصهای اساسی برای طراحی مدلهای کسبوکار پروژههای اینترنت اشیا مبتنی بر کلان دادهها در شهر هوشمند انجام شد. بـا اسـتفاده از روش فراترکیـب، بیش از ۲۱۲ مقاله علمی و کتاب در حوزة مدلهای کسبوکار اینترنت اشیا ارزیابی شد که از میان آنها ۴۸ مورد انتخاب شدند و با استفاده از تحلیل محتـوا ابعـاد و کدهای مربوطه استخراج شد و مدل مفهومی ابعاد موثر بر مدل کسبوکار ارائـه شد. بر اساس یافتهها مشخص گردید شاخصهای اساسی موثر بر مدلهای کسبوکار در پنج گروه محرکهای خلق ارزش، گرههای خلق ارزش، مبادله ارزش، استخراج ارزش و محرکهای خارجی قرار گرفتهاند.
The growing population density in cities and the need for infrastructure services to meet the demands of citizens on the one hand and the increasing development of digital technologies on the other hand, have led governments to form smart cities. Smart cities employ the capabilities of emerging technologies such as the Internet of Things and Big Data to collect and analyze smart devices’ data for improving infrastructure and enhancing the quality of public services. These issues lead planners to a huge amount of financial investment and innovation in business models. The smart city encompasses a variety of stakeholder groups and IoT creates novel business opportunities through collecting and analyzing the data of sensors and smart devices. In this regard, identifying effective indicators for designing a business model is needed to ensure value creation. The purpose of this research is to identify and classifying the main indicators for designing business models of IoT Big Data projects in the smart city. For fulfilling this purpose, the meta-synthesis methodology is employed. Among the 212 articles identified, 48 met all inclusion criteria and were reviewed in-depth. After content analysis, a conceptual model was designed and 21 Indicators were extracted based on the structure of the conceptual model. These indicators are classified into five categories: value creation drives, value creation nodes, value exchange, value capture, and environmental drivers.
Machine summary:
پژوهش هاي نوين در تصميم گيري دوره ٦، شماره ٢، تابستان ١٤٠٠، صص ١٢٥-١٥٤ نوع مقاله : پژوهشي شناسايي شاخص هاي کيفي مؤثر بر ارزيابي مدل هاي کسب وکار اينترنت اشيا مبتني بر تحليل کلان داده ها در شهر هوشمند 3 حميدرضا يزداني ١، بابک سهرابي *٢، مريم جليليان عطار ١.
گام هفتم : ارائه يافته ها بر اساس مطالعات انجام گرفته و کدهاي استخراج شده در اين پژوهش ، شاخص هاي اساسي در ارزيابي مدل هاي کسب وکار پروژه هاي اينترنت اشيا مبتني بر کلان داده ها در شهر هوشمند با شناسايي ٥ مفهـوم اصـلي شامل موارد نشان داده شده در جدول شماره ٥ است .
٤- نتيجه گيري اين پژوهش ، به شناسايي و بررسي شاخص هاي کيفي مؤثر بر ارزيابي مدل هاي کسب وکار پروژه هاي اينترنت اشيا مبتني بر کلان داده ها در شهر هوشمند پرداخته شده است .
Mohammad, “A systematic approach for new business model development based on general morphological analysis and decision making systems (Case of Study: Shatel Company,” MRDM, vol.
٨- پيوست کد عنوان نويسنده و تاريخ Díaz & et al, The Business Model Evaluation Tool for Smart Cities: 1 2017-1 Application to SmartSantander use cases Walravens, 2015 cQausaelotfatimvoebinledisceartvoircsefoarnsdmaprtpciictaytibounssiness models: The 2 Bouwman & et al, Mobile Service Innovation and Business Models 3 2008 Strohbach & et al, Towards a Big Data Analytics Framework for IoT and 2015 SApmpalritcCtiitoyns 4 European Supporting Internet of Things Activities on Innovation Commission, Ecosystems 5 2016 Ingemarsdotter & Opportunities and challenges in IoT-enabled circular 6 151 حميدرضا يزداني و همکاران ـــــــــــــــــــــــــــــــــ شناسايي شاخص هاي کيفي...