Abstract:
اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺑﺮﻃﺮف ﻧﻤﻮدن ﻣﺸﮑﻞ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ، داﻧﺶ آﻣﻮزﭘﺎﯾﻪ ﭘﻨﺠﻢ اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺑﻪ روش اﻗﺪام ﭘﮋوﻫﯽ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﯿﺎن ﺷﺪه، ﻫﺪف ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮﻃﺮف ﮐﺮدن ﯾﺎﺑﻬﺒﻮدﺑﺨﺸﯿﺪن ﻣﺸﮑﻞ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶ آﻣﻮزی ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ داﺷﺘﻦ زﻧﺪﮔﯽ آراﻣﯽ راﺑﺮای ﺧﺎﻧﻮادهاش ﺑﻪ ﯾﮏ آرزو ﻣﺒﺪل ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از اﺑﺰارﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﭼﻮن: ﻣﺸﺎﻫﺪه ﮐﺮدن، ﺗﻬﯿﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎس-ﭘﺮی، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﮐﺮدن، ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﮐﺮدن ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﯾﺎﻓﺘﻦ ﻋﻠﻞ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﺑﻮدم. ﺑﺎﺗﺸﺨﯿﺺ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﮐﻪ ازﯾﮏ ﻃﺮف ﺷﺮاﯾﻂ روﺣﯽ ورواﻧﯽ ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ و از ﻃﺮف دﯾﮕﺮﻋﻮاﻣﻞ ﺑﯿﺮوﻧﯽ ﻋﺎﻣﻞ اﯾﺠﺎداﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﻮده اﺳﺖ. درﭘﯽ اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ:» ﺗﺸﻮﯾﻖ ﮐﺮدن ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ، ﻣﺸﺎوره وﮔﻔﺘﮕﻮ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی وی و...«ﻗﺪﻣﯽ ﺑﺮداﺷﺘﯿﻢ وازاﯾﻦ ﻃﺮﯾﻖ درﺻﺪدﺑﺮآﻣﺪﯾﻢ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﯿﻢ.
Machine summary:
این سوالات: 1 - 2- آیا تربیت غلط او، موجب اختلال پرخاشگری محمدرضا شده است ؟ ۲ - ۲-آیااودچارکمبودی عظیم درخودشده است،که این رفتارراانجام می دهد؟ ۳ - 2-آیااومی خواهدباپرخاشگری،توجه دیگران رابه خودجلب کند؟ 4 - 2- چه راه حل هایی برای مشکل وجود دارد؟ اهمیت و ضرورت تحقیق: به نظر می رسد ارائه یک تعریف برای اصطلاح پرخاشگری که مورد قبول همگان باشد امکان پذیر نیست زیرا نظرگاه های متفاوت درباره این که آیا باید پرخاشگری را بر اساس نتایج ملموس و عینی آن و یا بر اساس نیت و مقاصد شخصی افراد تعریف کنیم، باعث پدید آمدن تعریف های متفاوتی از پرخاشگری شده است: برخی از روانشناسان پرخاشگری را رفتاری می دانند که موجب آسیب دیگران شود یا بالقوه بتواند به دیگران آسیب بزند.
بنابراین دراین بخش به ذکراهداف کلی وجزئی می پردازیم: هدف کلی: بهبود بخشیدن مشکل پرخاشگری محمدرضا(دانش آموزپایه پنجم ابتدایی) اهداف جزئی: کاهش ناسازگاری با هم کلاسی ها محمدرضا کاهش پرخاشگری و قهرکردن محمدرضادر خانه علاقمند کردن محمدضا به کارهای گروهی وکلاسی کمک به پیشرفت تحصیلی محمدرضاازراه کاهش پرخاشگری پیشینه پژوهش: انواع پرخاشگرى پرخاشگرىوسیله اى: «اگررفتارى درجهت رسیدن ودستیابی به هدفی خارجی انجام گیردپرخاشگری وسیله ای تلقی میشود»(بناب،1374).
مقایسه میزان پرخاشگری محمدرضادرسه ساعت درسی تجزیه وتحلیل وتفسیرنموداروجدول شماره1: بررسی جدول شماره1وهمچنین نمودار شماره1نشان می دهد که بین ساعات درسی که محمدرضا مورد مشاهدهقرارگرفت،درکلاس هنرکه دانش آموزان آزادی بیشتری درانجام تکالیف وفعالیت هانسبت به کلاس های دیگردارند،عوامل افزایش دهنده رفتارمحمدرضابیشتربوده است.
دربین این سه کلاس،کلاس ورزش باتوجه به علاقه محمدرضابه ورزش بادانش آموزان پایه های کمتر،کمترین میزان پرخاشگری راداشته است.
همچنین راه های اصلاح پرخاشگری هم بیان شده است.