Abstract:
پژوهش حاضر با هدف مطالعهای بر تاثیر رسانههای اجتماعی در تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در
انتخابات ریاست جمهوری انجام شد. انتخابات به عنوان بارزترین شیوه و تجلی مشارکت، همواره مورد
اهتمام نظریه پردازان علوم اجتماعی و سیاسی و نیز به طریق اولی سیاستورزان بوده است. از جمله پرسشهایی که برای هر دو گروه یاد شده از اهمیت مضاعف برخوردار است، تبیین رفتار انتخاباتی مردم و گروههای اجتماعی است. در تبیین چگونگی مشارکت شهروندان، ترجیحات رایدهی و کیفیت تصمیمگیری در گزینش و رای دادن به نامزدهای انتخاباتی، سه الگو و رویکرد نظری؛ جامعهشناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و روانشناسی سیاسی وجود دارد. امروزه، رسانهها به عنوان قوهی چهارم در حکومتهای دموکراسی نقش بسیار تعیین کنندهای در جریان انتخابات دارند. با وجود تاثیرات مثبت رسانهها در عرصهی سیاست از قبیل انتخابات و مشارکت انتخاباتی، نظارت بر دولتها و پاسخگو بودن آنها، حضور بدون قید و شرط رسانهها میتواند پیامدهای نامطلوبی را در پی داشته باشد. برای کنترل و به حداقل رساندن اثرات نامطلوب رسانهها، نیاز به ضوابطی هست که در کنار منشورهای اخلاقی مورد پذیرش اصحاب رسانه و تفسیر مضیق ا
محدودیتهای آزادی بیان وآزادی جریان اطلاعات، میتواند به اثرات مطلوب رسانهها بیفزاید. از این رو،
علاوه بر توجه به کارکردهای مثبت و سازنده آن در توسعه سیاسی جوامع، باید با تدوین راهبردها و
سیاستگذاری مناسب، به منظور تقویت مبادلات فرهنگ اسلامی - بومی، در تقویت و رشد رفتار انتخاباتی
شهروندان گام برداشت و توسعه سیاسی در رفتار انتخاباتی را به نسلهای آینده منتقل کرد.
Machine summary:
انتخابات به عنوان بارزترين شيوه و تجلي مشارکت، همواره مورد اهتمام نظريه پردازان علوم اجتماعي و سياسي و نيز به طريق اولي سياستورزان بوده است.
مقدمه انتخابات به عنوان بارزترين شيوه و تجلي مشارکت، همواره مورد اهتمام نظريه پردازان علوم اجتماعي و سياسي و نيز به طريق اولي سياستورزان بوده است.
اصل مشارکت سیاسی مردمی در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی همواره مورد توجه بوده است.
اکنون با توجه به تجارب کنونی و برخی دیدگاههای تحلیلی مربوط به احزاب و مشارکت سیاسی و نقش مهم آنها در انتخابات به نظر میرسد که هنوز در این زمینه ابهاماتی وجود دارد (حسنزاده، حقیقی، 1396).
بر اساس آنچه مطرح شد، پژوهش حاضر با هدف مروری بر تاثیرات رسانههای اجتماعی در تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 1400 صورت گرفت.
4. نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف مطالعهای بر تاثیر رسانههای اجتماعی در تشویق و ترغیب مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری انجام شد.
انتخابات به عنوان بارزترين شيوه و تجلي اين مشارکت، همواره مورد اهتمام نظريهپردازان علوم اجتماعي و سياسي و نيز به طريق اولي، سياستورزان بوده است.
انتخابات به عنوان بارزترين شيوه و تجلي اين مشارکت، همواره مورد اهتمام نظريهپردازان علوم اجتماعي و سياسي و نيز به طريق اولي، سياستورزان بوده است.