Abstract:
هدف پژوهش حاضر «تاثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای منابع انسانی و گرایش به کارآفرینی بر عملکرد شرکت با توجه به نقش تعدیلگر استراتژی بازاریابی» شرکت ایران مال تهران میباشد. است، روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت ایران مال در استان تهران میباشد که تعداد آنها در مقطع زمانی نیمسال دوم 400، 1399 نفر میباشد که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از فرمول کوکران 196 نفر بهعنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب شدند. روشهای جمعآوری اطلاعات از طریق کتابخانهای، میدانی و پرسشنامه بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد بوده و روایی پرسشنامه از نرمافزار پی ال اس موردبررسی قرار گرفت و پایایی آن با بررسی آلفای کرونباخ که برای کلیه سوالات 0. 9 بوده است. برای تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. از آزمونهای توصیفی درصد، میانگین، انحراف معیار، واریانس و آزمونهای استنباطی، کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی، و معادلات ساختاری با کمک نرمافزارهای spss و pls استفاده شد.. نتیجه فرضیههای تحقیق حاکی از تاثیر قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکت؛ استراتژی منابع انسانی بر عملکرد شرکت؛ گرایش به کارآفرینی بر عملکرد شرکت دارد. همچنین نقش تعدیل کنندگی استراتژی بازاریابی در تاثیرگذاری قابلیتهای بازاریابی بر عملکرد شرکت؛ استراتژی بازاریابی در تاثیرگذاری استراتژی منابع انسانی بر عملکرد شرکت؛ و استراتژی بازاریابی در تاثیرگذاری گرایش به کارآفرینی بر عملکرد شرکت نیز مورد تایید قرار گرفت.
Machine summary:
منابع انساني براي ايفاي نقش استراتژيک خود در سازمان بايد توانايي اندازه گيري تاثير تصميمات سرمايه انساني را بر سازمان و همچنين تاثير تصميمات سازمان بر سرمايه انساني را مد نظر قرار دهد، در سازمانهاي امروز ديگر قابل پذيرش نيست که طرح هاي استراتژيک را بدون توجه به همه جنبه هاي کارکنان يا کمک بالقوه کارکنان به اقدامات استراتژيک سازماني، تدوين کنند(قلیچ لی،1386) قابلیت ها دسته های پیچیده ای از دانش،مهارتها وتواناییها هستند که در فرایندهای کسب وکار در سطوح متنوع،جا گرفته اند(کراسنیکوف وچاندران 2 ،2008)قابلیت های بازاریابی فرایند یکپارچه ای است که در آن شرکتها منابع محسوس ونامحسوس را برای درک پیچیدگی نیازهای خاص مشتریان ،دست یابی به یک armestrange -Krasnikov and chandran تمایز نسبی در محصولات برای برتری در رقابت ودرنهایت دست یابی به یک کیفیت برند مناسب به کار میبرند(سانگ وهمکاران2007 1 )قابلیت های بازاریابی شرکت را قادر می سازد تا به صورتی تاثیر گذار جهت گیری های استراتژیکی که به منظور مطابقت با شرایط بازار طراحی شده است را اجرا وبه اهداف عملکردی خاص دست پیدا کند(مورگان وهمکاران 2 ،2009)دست یابی به شناخت کافی از بازار وکنترل منابع ارزشمند مزیت رقابتی،همچون قابلیت های بازاریابی می تواند شواهدی واقعی برای مدیران در راستای تشخیص نیاز به بهبود قابلیت ها فراهم کند قابلیت های بازاریابی به عنوان یکی از منابع مهم برای افزایش مزیتهای رقابتی برای یک شرکت محسوب می شوند شرکتها قابلیتهایشان را برای انتقال منابع به خروجیها (محصول وخدمات)بر مبنای استراتژی های بازاریابی خود به کار می برند و قابلیت های یک شرکت بر روی عملکرد آن موثر است وباعث بهبود آن می شود(ورهیس ومورگان 3 ،2005) شاخصهاي ديگري نيز وجود دارند که به عنوان محرکهاي مهم براي عملکرد شرکتها محسوب ميشوند.