Abstract:
هدف از انجام این تحقیق آسیبشناسی اثربخشی کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری در شهرداریهای استان گیلان می باشد. روش تحقیق حاضر کاربردی بوده و از نوع توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان فنی شهرداری های استان گیلان بوده که تعداد آنها 560 نفر می باشد. حجم تمونه با استفاده از فرمول کوکران 229 نفر بوده و از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده می شود. برای پاسخگویی به فرضیات پژوهش و نتیجه گیری از روش های آماری و آزمون های متفاوت با استفاده از نرم افزار SPSS22 و Smart PLS3 انجام گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که مولفه های کیفیت خدمات، استفاده از اطلاعات، انجام فرآیندها و افزایش انعطاف پذیری سازمان با کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری در شهرداریهای استان گیلان تحقق یافته است. در حالی که مولفه کیفیت اطلاعات با کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری در شهرداریهای استان گیلان تحقق نمی یابد.
The purpose of this pathology study is the effectiveness of the use of information technology and administrative services in the municipalities of Guilan province. The method of the present research is applied and is of descriptive survey type. The statistical population of the present study includes the technical staff of the municipalities of Guilan province, whose number is 560 people. The total volume using Cochran's formula is 229 people and multi-stage cluster sampling method is used. To answer the research hypotheses and conclude different statistical methods and tests were performed using SPSS22 and Smart PLS3 software. The results show that the components of service quality, use of information, performing processes and increasing the flexibility of the organization with the application of information technology and administrative services have been realized in the municipalities of Guilan province. While the information quality component is not realized with the application of information technology and administrative services in the municipalities of Gilan province.
Machine summary:
نتایج تحقیق نشان می دهد که مولفه های کیفیت خدمات، استفاده از اطلاعات، انجام فرآیندها و افزایش انعطاف پذیری سازمان با کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری در شهرداریهای استان گیلان تحقق یافته است.
در این قانون، دستگاه های اجرایی موظفند فرآیندهای مورد عمل و روش های انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیت ها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیتی درآورده و نیز به منظور ایجاد زیر ساخت های اطلاعاتی و تمرکز امور به استفاده از فناوری اطلاعات در خدمات اداری تلاش نمایند.
بهموازات اثرات مثبت و قابل توجه فناوری اطلاعات بر افزایش کارایی و Turban & Wetherbe Quinn Mishra Shaun & Rossouw Oliveira سازمانها، قابلیت نظام سیاسی و مدیریت دولتی، کیفیت جمعآوری، پردازش و به اشتراکگذاری اطلاعات، میزان استفاده از فناوری اطلاعات در بخش دولتی سرعت قابل توجهی نیز بهخود گرفته است (دنزیگر و اندرسون 1 ، 2002).
با توجه به مولفه های ارزشیابی اثربخشی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات استخراج شده از تحقیقات افشه و همکاران (1390) و ایران زاده و همکاران (1387) و یزدانپناه و مستأجران (1387) که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح بهبود کیفیت خدمات، بهبود انجام فرآیندها، بهبود افزایش انعطاف پذیری سازمان، بهبود کیفیت خدمات، بهبود استفاده از اطلاعات، بهبود انجام فرآیندها می باشد.
با توجه به مدل فوق در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به فرضیات زیر می باشیم: Oliveira Šniukienėa, Sarkane Azevedo et al 1-مولفه کیفیت خدمات با کاربرد فناوری اطلاعات و خدمات اداری در شهرداریهای استان گیلان تحقق یافته است.